Alla inlägg under december 2015

Av ohejdat - 25 december 2015 09:51

Dante släpper ut nåt som liknar te i bakänden. Men det är inte parfymerat med bergamott direkt. Värdinnan igår satt tydligen och smugglade prins korv och annat olämpligt till Dante under bordet.

Han vill inte ens gå på långpromenad, bara ut och hastigt tömma tekannan. Däremellan bara ligga och vänta på bättre tider.

Av ohejdat - 25 december 2015 08:30

Hyacinter.
Först hände ingenting på drygt en vecka.
Sedan tog det två dagar och så var det dags att springa runt huset med grillpinnar och staga upp dem.
Men bästa juldoften, doftar tidig julmorgon.

Vi var hos vänner på julbord och julklappsspel igår kväll. Sedan gick vi hem mitt i natten genom den kolsvarta skogen med hjälp av ficklampa och Dante var exalterad.

Av ohejdat - 24 december 2015 07:31


Happ, då har julafton börjat. Dante kom och väckte mig halv sex, det var bråttom, bråttom; så ut på skitrajd i långkalsongerna. Det var ett praktexempel på "som man bäddar får man ligga", för det var jag som gav honom kött från julbordets revbensspjäll (inga ben) som verkligen var generöst pepprade och jo: jag sköljde dem med varmt vatten först, men inte tillräckligt tydligen.

Sen kunde jag ju inte somna, utan läste bloggar istället och förstod att jag nog gjorde bort mig igår här på min egen, när jag skrev om Unicef; för välgörenhet bör utföras diskret. Fast jag vet inte om jag håller med, jag vill ju gärna inspirera/påminna andra att också skänka lite.

Jag ger verkligen inga stora belopp och ogillar en del organisationer, men jag tillhör typen som tror på "många bäckar små...".

Den som läst här ett tag, vet att jag aldrig ger nåt till romska tiggare, eftersom jag anser att jag därmed istället bidrar till att konservera deras eländiga situation i regnet utanför Icabutiken och att deras väl och ve är deras hemnationers ansvar och EU:s.
Vill man hjälpa dem, så finns det organisationer med 90-konto som "Hjärta till hjärta" som hjälper till på plats hemma:
www.hjartatillhjarta.se

Halvan dricker rätt mycket lightläsk och det är jag som sköter inköpen, så det är därmed jag som också pantar burkarna. Då brukar jag trycka på biståndsknappen på apparaten, särskilt på Coop, för där går pengarna till Vi-skogen och jag har en vän som besökt flera av deras projekt och verkligen kan gå i god för att biståndet funkar:
www.viskogen.se
Det är en sorts välgörenhet som funkar för mig; lite då o då och dessutom slipper jag komma ihåg det där förargliga kvittot som oftast låg kvar i fickan även på andra sidan kassan.

När jag bodde i Göteborg, så låg Stadsmissionens verksamhet mig varmt om hjärtat, de ordnar mat och tak över huvudet för stadens hemlösa, vi gick på deras julspel i Johanneskyrkan och jag lämnade allt som gick att sälja på loppis till deras Secondhandbutiker:
www.stadsmissionen.org

En annan bloggare skrev om ett mycket konkret välgörenhetsprojekt; "Hjälpande änglar", hon hade nappat på ett av deras uppdrag. De förmedlar akut hjälp till behövande lokalt. Man får information om vilken ort och vad det gäller, typ; "Söderköping: barnfamilj behöver vinterkängor" eller "Flen: julmat till ensamstående mamma" och nappar man på uppdraget, så får man kontaktuppgifterna och kan åka dit med grejerna. De finns på Facebook, sök på "Hjälpande Änglar".

Vi lever i en allt större värld, vi får veta allt som händer överallt. Och vi får information om andra människors lidande och elände hela tiden. Vi som fötts eller numera bor i Sverige har redan dragit en av de högsta vinsterna i livets lotteri. Känner du för att dela med dig lite så gör det. Vill du skryta lite om hur mycket du skänkt så gör det. Vill du tipsa om schyssta organisationer så gör det. Vill och behöver du spara dina slantar så gör det.

Jag önskar dig en riktigt god jul där du får fira på det vis du gillar och med dem du gillar. Och vet ni: vips är det plötsligt en av de där 362 dagarna på året igen; då det inte är jul.

Av ohejdat - 23 december 2015 23:16


Halvan föreslog att vi skulle spela Lotto för ett tag sedan. Jag är fullständig novis på allt vad spel och dobbel heter och skapade ett Bingolottokonto. Halvan fnös. Det var ju helt fel!
Det har iallafall resulterat i att vi nu plågat oss igenom Oldsbergs uppesittarkväll med fyra digitala lotter. Inte ofta ett program är så trist att man tycker reklamavbrotten är mer sevärda.
Men nu får vi allt ta och balansera julbudgeten och åtminstone spendera samma belopp i Unicefs gåvobutik för att det ska kännas lite bättre.
Har du lite julpengar kvar så räcker en hundralapp långt; det blir mängder av vattenreningstabletter, vaccin eller nötcreme.
Lätt som en plätt att fixa på nätet:
www.unicef.se

Av ohejdat - 23 december 2015 17:33

Dante chillar i sanden på stranden. Det är dan före dopparedan och det är lika varmt/kallt som i juni och det kommer skurar med duggregn då och då. Ur led är tiden, eller ur led är klimatet.
Halvan dricker glögg, äter pepparkakor med ädelost och spelar spel. Precis en sån jul som han vill ha säger han; fri tid att leka med sina leksaker.

Av ohejdat - 23 december 2015 17:04

Julfriden har sänkt sina vingar över vårt hus.
Är det nån läsare som kan se vad det är jag har bakom det låga ljuset på spiselkransen?
Rätt svar belönas med en kvarting rom från Angostura, Trinidad.
Närbild bifogas.

Av ohejdat - 23 december 2015 12:28

Eller är det den gamla golvbrunnen?
Kamouflagefärgad är den iallafall.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards