Alla inlägg den 17 december 2015

Av ohejdat - 17 december 2015 22:22


Tänk så rörigt det kan bli. Idag var det leveransdags av Dantes färskfoder. Hade beställt fyrtio kilo djupfryst rått slaktavfall. Hälften skulle Turbos husse ha.
Vi hämtar varannan månad hos en hunduppfödare tre-fyra mil bort. Den här gången var det iggymattens tur att agera budbil.

Vid åttasnåret började jag tycka att hon allt var ute och for i det mörka regnet lite väl länge. Hade det hänt något? Så jag slängde iväg ett sms där jag bekymrade mig för hennes väl och ve med de tunga kartongerna i ösregnet.
Inget svar. Och Turbos husse satt på tåget från Stockholm och tänkte passera här på hemvägen från stationen för att hämta favoritkäket. Han smsade att mobilbatteriet snart var urladdat.
Kvart över nio ringde iggymatten; Va! Hade jag inte fått maten?! Den hade hon ställt utanför dörren strax efter två på eftermiddagen.
Ja, inte utanför nån dörr på vårt hus iallafall. Nu gällde det att lista ut vilket hus som begåvats med fyrtio frysta korvar med råa köttrester. Innan klockan blev för sen för att man skulle kunna med att ringa på. Iggymatten förklarade; jamen det är ju ert hus som har pool...
Nu ramlade poletten ner (nej, men vi har fiskdamm), jag vet dock ett hus längst in på nästa gata som har pool. Så iväg och ringa på; jo där öppnade en bekymrad och fundersam man i gråa mjukisbrallor. Han verkade rätt lättad över att jag kom och gjorde anspråk på sölkorvarna. Och Turbo fick hemleverans. Så slutet gott.

Av ohejdat - 17 december 2015 17:04


Men?!
Följde receptet till punkt och pricka, men nån marmelad är det minsann inte på gång, mera typ saftsås. Har tillsatt dubbla mängden pektin utan att nå fram till gelépunkten. Vad gör jag för fel? Går det inte att göra marmeladgodis av saften från grannens klarbär? Får låta det koka på. Man kanske inte ska lita på ett recept från en kvällstidning som inte är så noga med sanningshalten i annat de publicerar.

Och vad har plattsättaren för sig i badrummet?, det går i snigeltakt om jag jämför med upptempo-killen som putsade det andra badrummet. Att gå över på löpande räkning kanske var ett misstag.

Är det nån rutinerad marmeladkokare som kan ana nåt fel? Skit bakom spakarna/kastrullerna?

Av ohejdat - 17 december 2015 15:56


Lite tröttsamt när man skriver blogginlägg och de liksom bara försvinner nånstans i etern.
Nu har det hänt flera dagar i rad. Får köra min universalmedicin; uppdatering, brukar hjälpa mot det mesta.

Vi har varit hos åttiotaggarna idag igen. Dante har som ni ser gjort sig ordentligt hemmastadd. Inte ens deras egna hund fick ligga i sofforna på sin tid. Men Dante han får göra precis som han vill.
Åbäket till höger i bilden har jag fixat till idag, sågat av, stoppat i fot och trasslat in i två ljusslingor. Ett allvarligt brott mot snälla dotterns, aka "syster Julhitler"s regler; granen får inte tas in förrän dagen före julafton. Hon kommer inte förrän på måndag kväll, så jag sa till Ma att hon kan ju ljuga lite och säga att jag tog in den på måndagseftermiddagen, så blir inte regelbrottet så utdraget i tid åtminstone.

Sen har jag bäddat, dammsugit, tvättat, sorterat kläder, fiffat gästrummet till snälla dottern och hennes charmtroll till särbo, lagat en adventsljusstake, dammsugit, planterat en en, betalat räkningar, fyllt på Icakortet, letat skarvsladd, handlat julmat och hämtat bröd i bageriet.
Brödtanten var lite sur eller snarare mera putt om ni förstår skillnaden; tydligen brukar åttiotaggarna allt oftare ringa och beställa bröd som de sedan glömmer/inte orkar hämta. Så nu fanns inget undanplockat till dem, utan jag fick ringa och kolla vad de skulle ha. Varvid Ma i sin tur surnade till. Hon tycker bageriet kunde ringa och påminna dem. Skullentetrodetva?

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards