Alla inlägg under december 2016

Av ohejdat - 30 december 2016 06:44


Nu vet jag nyårsmenyn i de svenska hemmen.
För jag har fått matcha viner till toast Skagen, oxfilé med potatisgratäng och pannacotta om och om igen. Nån sällsynt gång har en uppstickare som Créme Ninon dykt upp. Och ostron faktiskt.
Vi själva får fira hemma i vår tvåsamma ensamhet med hunden som behöver raketsällskap och distraktion. Och jag jobbar dessutom ändå ända in i kaklet på det gamla året så att säga. Så här blir det nog champagne genomgående, med löjrom och anklever. Är det nån som har nån traditionell nyårsrätt kanske? Förr hade vi alltid hummer Thermidor, men jag gissar att Halvan kommer bjuda sina barn med respektive på det när de kommer hit på nyårsdagen. Den som vill ha ett säkert kort som gör succé på nyårskalaset googlar efter Allt om mats klassiska recept och ger sig i kast med denna något krävande rätt. Men då måste man starta idag med inköp av fryst hummer (som duger utmärkt att gratinera) så den får tina långsamt.
Nu är det dags att ge sig iväg för att fylla på mousserandehyllan. Det finns sju lastpallar med kartonger som väntar.

Av ohejdat - 28 december 2016 22:21


Jycken är deprimerad. Raketer är inte hans grej. Alls. Han ligger helst och trycker i tvättstugan eller garderoben. Ett tag trodde jag faktiskt han hade ont nånstans och behövde veterinärvård. Men det är bara att leva igenom dessa explosiva veckor.

Bästa frågan i butiken idag:
-Jag vill ha en konjak, jag har aldrig köpt konjak förut, jag ska ha en dansk sort som ska vara bra.
Nu är ju det som kallas konjak endast brandy från Frankrike, från ett specifikt område runt staden Cognac, men den här kunden säger man inte emot, det har jag fått erfara tidigare i en högljudd glöggdiskussion; goddagyxskaftvarianten. Så han gick slutligen iväg med en liten flaska av den danska konjaken med ett norskt namn på etiketten.

Av ohejdat - 27 december 2016 06:45


Skulle varit ledig idag, men, men...
Sitter med koppen i morgonmörkret och hittar en annons i Facebookflödet:


Den väcker så många frågor:

1. Varför samlar man på Coca-Colagrejer?
2. Varför slutar man samla på Coca-Colagrejer?
3. Varför skulle nån vilja köpa rubbet, är inte själva samlandet grejen?
4. Är det tråkigare att bo tillsammans med en Coca-Colagrejsamlare än en Pokémonsamlare?

Känner att jag har mycket att fundera på under flaskgympan idag.

Av ohejdat - 26 december 2016 09:26


Bästa julpyntet.

Av ohejdat - 25 december 2016 13:22


Hundrackan hundsover på hallgolvet medan jag smyger runt med klotången och Halvan kollar tre avsnitt på raken av "Gåsmamman".
Det är juldag och vi har varit på utflykt till den pittoreska grannbyn; Halvans Pokémonjakt upphör förstås inte bara för att det är jul.
Tror det är lutfiskläge ikväll, det gillar ni väl?

Av ohejdat - 24 december 2016 23:29


Det tar på krafterna att fira jul. Även på vårt lågintensiva vis. Dante har tuppat av i soffan. Halvan är genomförkyld, hostar och snörvlar.

Hoppas ni har den sorts jul ni vill ha.

Av ohejdat - 21 december 2016 14:47


Om man har en liten, närmast pytteliten Ica-butik så behöver man stå på tå inför sina kunder eller hur? Särskilt inför stamkunderna som handlar så gott som allt sitt dagliga bröd där och har så gjort i decennier.
Ma beställde en färdigkokt pigghamskinka på 3,5 kilo för ett par veckor sedan. Idag hämtade jag den och i kassan visade den sig väga närmare 5,9 kilo. Men? Hallå? Chefen kom utsvassandes och sa att de finns inte mindre; "Piggham väger mellan 4-5,5 kilo, det finns inte mindre"
- Men hur kommer det sig att den här väger ännu mera då? Och att du inte lagt undan en i fyrakilosklassen?
-Jag har ingen mindre nu, då får de ta ICAs vanliga isåfall.
Kassörskan skruvar generat på sig. Jag mulnar och drar hem till åttiotaggarna med köttberget.
Två timmar senare är jag tillbaka för att lämna tillbaka åbäket.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards