Alla inlägg under december 2016

Av ohejdat - 7 december 2016 22:19


Lång intensiv kursdag i Stockholms skärgård. Vi har provat vitt, rosé och öl. Roliga, kunniga och inspirerande kursledare, glada och utåtriktade kollegor från hela landet.
Det känns som det var perfekt att komma bort från butiken efter gårdagens besvikelse. Tack livet, det här behövde jag.

Av ohejdat - 7 december 2016 06:20

Av ohejdat - 6 december 2016 18:51


Efter dagens händelser kring min lön somnade jag en stund, förmodligen var det det som fick mig att drömma om Jakob och hans tjänstgöring hos Laban.

Jakob fick ju fly sedan han lurat sin tvillingbrorsa Esau på förstfödslorätten. Minns ni hur den hungrige Esau sålde sin förstfödslorätt för en grynvälling och hur Jakob lurade sin far Isak att välsigna honom genom att täcka sin arm med ett killingskinn för att likna den mera ludne brorsan?

Iallafall; Jakob tvingades därefter fly till sin morbror Laban och där blev han kär i dennes yngsta dotter Rakel. Laban lovade Jakob att få gifta sig med Rakel om han tjänstgjorde hos honom i sju år. Bröllopet hölls som lovat, med den övertäckta bruden visade sig dagen efter bröllopsnatten vara den äldre systern Lea. Så Jakob fick jobba sju år till för att även få Rakel till fru.

Verkar som om jag får vänta på Rakel jag med.

Av ohejdat - 6 december 2016 14:15


Usch idag tappade jag farten, entusiasmen, motivationen.
Chefen kom och slängde upp mitt nya avtal för påskrift när jag satt med förberedelserna för kursen jag ska gå nu i två dagar. Men, sa jag, ska vi inte ha ett lönesamtal först?
Hon såg ut som ett frågetecken:?
- Men du delade ju ut underlag till lönesamtal i augusti?
- Jaha, dom, men det gällde inte dig.
- Nähä?
- Nej du kan inte få någon höjning i år, du får vänta till nästa år eftersom du redan fått din lönenivå för 2016 när du anställdes.
- Men jag sa ju att den lönen kunde jag bara acceptera under förutsättning att den bara gällde sommarvikariatet, att jag ville förhandla om en höjning om det blev fråga om en tillsvidareanställning.
- Ja, fast det går inte, du kan inte få någon höjning förrän nästa år.


Men tack som fan. Så sur och ledsen jag blev. Så ruttet. Halvan tycker jag ska sluta jobba och bara sköta om honom och hunden igen som förut. Kanske lika bra det.
Dante deppar med mig.

Av ohejdat - 5 december 2016 18:27


Åttiotaggarmamman förnekar sig inte. Först blev hon (förstås) jätteglad över min julklapp; jag hade bakat hennes favoritkakor som hon tycker hör julen till. Men sedan blev hon missnöjd när jag kom med granen; snälla dottern skulle tycka den var alldeles för liten. Jag blev förbannad istället; om nu snälla dottern appsålut ska ha gran, kanske hon kunde ta o ordna den själv, så slapp jag baxa in ett stickigt träd i symaskinens lilla baklucka och få kåda på jackan och stickiga barr i nosen. Och sen få rigga den i foten och sätta i ljusslingorna så snälla dottern traditionsenligt kan klä den vackert kvällen före julafton. Och sen förstås dra hem igen och lämna allt åt pigsyrran; klä av, baxa ut, dammsuga, o plocka barr.
Gjorde även köttbullar och Jansson i åttiotaggarköket. "Tänk att man blivit så gammal att man inte gör sin egen Jansson längre" sa åttiotaggarmamman (och tänk jag som minns alla Janssonar jag vevat ihop åt henne sedan tonåren jag. "Vad roligt att du lärt dig av mig." Hö,hö hm.

Vad är tricket då?
Jo; mjölig potatissort, förstekt gul lök och mycket ansjovis o grädde. Så enkelt är det.
Lärt mig av farmor jag.
Så nu har de fyra formar Jansson hemma, så de kan skicka med en med snälla dottern hem efter jul, "hon är ju alldeles för upptagen för att hinna göra sånt".

Av ohejdat - 5 december 2016 18:02


Energimarknadsinspektionen.
Det är en myndighet att hålla reda på.
Om du bor i villa, allrasärskilt om den är eluppvärmd. Men även om du bor i lägenhet där du själv betalar elräkningen.
Det är energimarknadsinspektionen som driver elpriskollen: www.ei.se
Som är den enda oberoende hemsidan där du kan jämföra, utan att råka ut för att sedan bli uppringd av en desperat elsäljare. Som du blir efter att ha kollat priser på t.ex compricer och elskling. Och råkat fyllt i lite uppgifter om adress osv.
Vi använder rätt lite el hemma hos oss. Men numera så laddar ju Halvan sitt rymdskepp i garaget och det käkar el varje natt. Visserligen till halva priset ungefär mot om han körde på bensin. Men vår årliga totalförbrukning av kilowattimmar har skjutit i höjden.
Så det här med att göra ett aktivt val känns viktigt, man kan få pengar över till en extra låda champagne per år om man väljer rätt.
Förr lät jag Kundkraft förhandla om vårt elavtal varje år. Men jag upptäckte att jag kunde göra det själv lika enkelt och får nu ett ännu lägre pris. Det kräver inte mycket kunskap och inte mycket tid, max en halvtimme om du som jag även vill kolla upp de olika bolagen och inte bara välja billigaste alternativet. För där döljer sig några fula fiskar, uppkomlingar med styrelseproffs och nyregistrerade bolag med adress Strandvägen, Stockholm. Det enda som behövs är internet och en elräkning så du ser vilken årlig förbrukning du ska fylla i. Och att komma ihåg att göra detta en gång om året: i god tid före uppsägningstiden. Jag skriver in datumet i agendan så fort jag tecknat det nya avtalet och så slappnar jag av i elva månader (en månads uppsägningstid är vanligast).
Vilken typ av avtal då? Historiskt sett har snittpriset på el med rörligt pris legat lägre än fast pris. Fast just nu, mitt i vintern; är priset på elbörsen som högst och denna vinter ovanligt högt, eftersom det inte regnat nog så att det fyllts på i vattenkraftsdammarna. Hur priset fluktuerar över året, det kan man se på Vattenfalls sida: https://www.vattenfall.se/elavtal/rorligt-elpris/prishistorik-rorligt-elpris/
Jag har snott bilden på de tre senaste åren därifrån. Lätt att se att årets orangea kurva är extrem. Då är det lätt att bli skrämd av det rörliga priset just nu, men det har alltid varit billigare med rörligt avtal över året med undantag av 2012.
Så nu har jag valt; ett år rörligt med fjorton dagars uppsägningstid. Det blir väl ca 300kr dyrare per år med vår förbrukning, än vad de två andra ännu billigare aktörerna kunde erbjuda. Men en liten snabb koll på bolagen; det ena nybildat utan svensk styrelse och det andra ett fåmansbolag med adress både på Östermalm och Österlen...nä; jag valde ett kommunalt bolag i Hälsingland som råddat med el och avfall sedan femtiotalet.

Om du blev inspirerad att aktivt shoppa el:
För att byta leverantör första gången, om du kanske aldrig gjort ett aktivt val (som vart sjunde hushåll), så behöver du kolla bindningstid med nuvarande leverantör. Sedan är det bara att sätta igång, champagne är så mycket godare än dyr el. Godast blir den kanske i skenet av en lampa som drivs med aktivt vald förnybar el.

Av ohejdat - 5 december 2016 10:51


Vi har två kylskåp, ett i köket och ett i förrådet. Man tror man har koll. Men det har man ju inte. På vad man har alltså. Har en tendens att köpa hållbara sällanköpsvaror på extrapris utan att komma ihåg hur mycket som redan finns hemma. Nu har jag förenat vårt upplag av skarpsill i ett skåp. Samma gäller för farinsocker, den gammaldags sorten som fortfarande är fuktig och som är ett måste för Halvans Irish Coffee. Har visst tre oöppnade paket och ett öppnat. Köper för säkerhets skull för den sorten inte finns överallt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards