Alla inlägg den 2 december 2016

Av ohejdat - 2 december 2016 15:46

Jag tog japansk kardborresoppa.
Nu igen, bara sådär.
Brukar ni också göra va? ;-)

Av ohejdat - 2 december 2016 15:43


Tänk vad man kan upptäcka på rasten:
På spåret på teve ikväll.
Med First Aid Kit i kupén.
Underbart.
Jobbar till halv nio, men det finns ju SVT Play numera.

Av ohejdat - 2 december 2016 10:44


Igår var dagens bästa fråga ett gott vin till toast Skagen. Jag föreslog ett vin på alvarinodruvan från Portugal som även kunden redan kände till.
Smakrikt vin till en smakrik rätt. Det är en utmaning med dill, rå lök, citron och sälta.
Sedan började vi prata om själva toasten. För den kan va en sorglig historia, särskilt på restaurang. Den ska vara frasig och stekt, inte rostad och mjuk av röran på den. Jag serverar helt enkelt röran för sig och sedan två nystekta trekanter bredvid så får matgästen montera sin egen toast direkt på tallriken. Och för att brödet ska se extra snyggt ut och stekas jämnt så skär man bort kanterna först och ger till fåglarna.
Själva röran skulle han köpa färdig, så "I rest my case". Men jag tycker den numera nästan självklara lyxen att toppa med en klick löjrom är slöseri med lyx (rom) på en redan smakmässigt komplex rätt, man kan lägga några hela färska räkor på toppen istället.
Bildgoogla så får ni se.

Och igårkväll medan jag väntade på att få åka o hämta hem en rundunderfötternaHalvan, så fick jag en väldigt dålig idé: jag kom på att vi hade några burkar av världens godaste glass hemma och hade efter en stund slafsat i mig en hel med hjälp av en Irish Coffeesked. Dumma glass och dumma mig. Det blev himla liv i magen, det gurglade och pep. Och den svällde upp som en ballong. Alltså; man ska inte ha så god glass hemma, eller jag kan inte ha så god glass hemma. Det borde vara varningstext på den och även på Flamin' Hot Cheeze Chruncherz-ostbågarna: "prova inte: du riskerar bli beroende". Nu ut med hunden och sen ett glöggpass till sena kvällen. Önskar er alla en trevlig fredag och lyd mitt råd: köp inte den där glassen, du kan bli fast!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards