Alla inlägg den 1 december 2016

Av ohejdat - 1 december 2016 22:05


För fyrtio år sedan inledde jag min karriär som lönearbetare; dels för åtta kronor i timmen (väldigt svart) som biträde i en kombinerad blomster- och grönsakshandel och dessutom en del sena kvällar som barnvakt åt en busig skådespelarunge; fem kronor i timmen; lika svart det. Jag hade inte ens fyllt tonåring. Men jag lärde mig snabbt att lasta närapå exakt tre kilo potatis i skopan. Och att bunta gräslök i jämna knippen. Och att plantera julgrupper, det var definitivt roligare än att springa ut i kylan och visa tio granar för kunden som till sist ändå valde den jag visat allraförst.
Julrushen var kul, fullt ös hela dagen, timmarna försvann i ett nafs och en slurk kokkaffe slank ner på stående fot. Blir säkert lika röjigt på glasbanken inför helgerna. Det som oroar mig är att det även verkar som om det blir fortsatt dåligt betalt. Jag har upptäckt en pyttehöjning på lönebeskedet för förra månaden som jag inte förhandlat om. Ett samtal med löneavdelningen på HK i Stockholm gav mig fjärilar i magen. Här är nåt som inte stämmer och som jag måste reda ut. Att det ska vara så svårt att få hyggligt betalt för ett väl utfört arbete. Sommarvikarielön är en sak, ordinarie med varugruppsansvar nåt helt annat. Basta.

Snodde en Stenmarkare till, han är bara bäst!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards