Alla inlägg den 11 november 2015

Av ohejdat - 11 november 2015 22:27

Såna här mail får jag då och då.

"Hej X! Hur mår du? Hoppas allt är bra med dig! Jag och X har sålt och köpt nytt - och åter igen saknade vi dig! Vår favoritmäklare! Vi sålde vår takvåning på X och nu har vi köpt hus! Ute på X med trädgård och promenadavstånd till havet. Livet innehåller många olika spännande kapitel. Tänkte höra om du ville delge din kunskap; När man säljer en bostad är det en självklarhet att bostaden ska vara ordentligt städad på insidan, men hur självklart är det med exteriör städning? Jag tänker närmast på smutsig fasad, löv och mossa på taket/takpannorna eller lövfyllda stuprännor? Hoppas på din vägledning. Många varma hälsningar, X

Mitt svar då om nån undrar:

"Hej, grattis till huset, när det gäller skick så skiljer man på städning och underhåll, man brukar säga att tomten ska vara avröjd; dvs att inte säljaren lämnat skrotbilar, brädhögar och annat större skräp i trädgården. Fasad, tak och rännor förväntas nog tyvärr vara i det skick de var på visningen. Sånt kan man ju som mäklare påpeka för köparna, så de är förberedda om de inte verkar medvetna om att de får börja husägarkarriären med att klättra upp på stegen. Om ni tar bort mossan på taket så finns det flera olika behandlingar att göra för att fördröja ny påväxt. Ett trick är att sätta koppartråd längs båda sidorna på nockpanneraden så ser regnet till att mossan inte trivs. Det viktigaste att göra först är nog att rensa ur rännorna så att vattnet kan rinna undan. Fasaden kan också tvättas, men beroende på konstruktion och material så var försiktig med att använda högtryckstvätt.
Lycka till! Själv står jag och knackar ner sandspackel i ett badrum /X

Av ohejdat - 11 november 2015 17:58

Fast på hjort. Vissa rätter känns det som om man mest lagar för att träna på stavningen.

Av ohejdat - 11 november 2015 15:00

Ett dopp i hamnen denna milda novemberonsdag, gick lika bra som i somras, ingen större skillnad för en fransk vattenhund.

Av ohejdat - 11 november 2015 09:40

Igår hade vi biokväll, Dante hängde hos grannarna och vi började kvällen klassiskt med varsin burgare på stans nyaste hamburgerhak med goda lokala ölsorter till. Försöker förstå mig på det här med IPA, APA och andra ölsorter och det är inte lätt. Indian Pale Ale ska vara både extra alkoholstark och extra humlad. American Pale Ale ska vara gjord på amerikansk humle. Men man får ingen egentlig vägledning till smakerna. Jag gillar öl med tydlig beska, men mycket frukt till mat, utom till fisk; då ska det vara en klar lager, ljus till kall sill och gärna mörk (som Staropramen Granit) till Jansson.

Nåväl åter till burgarna; de var goda, så även brödet och jag lyckades spruta ner skjortan med köttsaft, så de var definitivt inte överstekta. Åsså undrar folk varför jag gillar att ha scarves. Det har räddat mig från att avslöja spillnesa många gånger.

Vi var ensamma i biosalongen. Stackars Halvan fick stå tillbaka den här gången och avstå från senaste Bond till förmån för fruns val; en japansk film "Under körsbärsträden". En typisk sådan; fnittrande skolflickor i uniform, sorgsen tystlåten kedjerökande man och fantastiska körsbärsträd som angav tidsförloppet med sina årstidsskiftningar. Sevärd för den som vill se ett stycke typiskt Japan och utan att avslöja för mycket; jag gick hem och läste på om en sjukdom jag insåg jag visste mycket litet om och som jag trodde närmast var utrotad.
Det är verkligen lyx att få en salong för sig själv. Det hade vi nog inte fått om vi gått för att se Daniel Craig skjuta skurkar.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards