Alla inlägg den 30 november 2015

Av ohejdat - 30 november 2015 20:50


På torsdag eftermiddag installeras en ny diskmaskin hos åttiotaggarna. 4000kr för maskinen och 800kr för installation och bortforsling av den gamla. Billigt va?!

Och gammal var ordet. Hittade tillverkningsdatumet på märkplåten: vecka 48 1985. Den har alltså tuffat och gått i trettio (30!) år. Fantastiskt.

Nu bokade jag maskin och montering per telefon. Bad om en med så enkel manöverpanel som möjligt. Åttiotaggarna var tekniska idioter redan innan de blev pensionärer (de hade t.ex inte fattat att man kunde pausa en video, förrän jag flera år efter införskaffandet, undrade varför de inte pausade en film när Ma måste pudra nosen och skrek inifrån gästtoaletten; "vad händer, berätta vad som händer!". Ridå).

Jag har kommit på ett marknadsföringsbegrepp som jag tror skulle sälja: "seniorvänlig", vore väl bra om apparater som passsr åldringar lite bättre än andra kunde märkas med det; om prylen har få enkla knappar, stor och tydlig text och inte kräver muskelstyrka (mina åttiotaggare fixar t.ex inte att skruva fast och pyscha en flaska hemkolsyrat vatten: de har inte greppstyrka till det).
Men ett urvalskriterium när man söker i en webbutik; "seniorvänlig" oavsett om det är en diskmaskin eller en mobiltelefon.

Av ohejdat - 30 november 2015 13:35

Gissa vad din fiffiga fru
fixar ihop just nu?!

(Ledtråd "dia 100mm")

Av ohejdat - 30 november 2015 13:07


Asch, idéen var för bra för att inte genomföra: det blev en adventskalender till Halvan ändå som kulminerar med några julöl i slutet och varar till annandagen (det råkade bli 26 flaskor).

Jag tror inte han druckit nån av dem förut, även om han förstås druckit andra ölsorter från t.ex Brewdog, Brooklyn, Dugges och Oppigårds.

Jag hoppade över veteöl, lambik, kriek och saison, för det brukar han inte gilla. Jag satsade istället på lager (ljus och mörk), ale; som vanlig ale och som apa, ipa och dipa, dessutom nån porter, stout och bitter.

Dessutom så var de så snälla på Bolaget och skrev ut smakbeskrivningarna (det tar lite tid) så dem ska jag numrera och tejpa fast på flaskorna nu.

Eller det blir nog ikväll, ska rolla badrumstaket en gång till i dagsljus och åka till åttiotaggarna och röja upp ett kaoskök efter det att deras diskmaskinen pajade i torsdags, vill inte tänka på hur där ser ut. Det kunde tydligen inte vänta till imorgon iallafall.

Av ohejdat - 30 november 2015 10:09

Det där badet i fredags känns avlägset. Så här våt och full med bös och barr blir man efter pölplask och musjakt i skogsbrynet.

Tur matte inte bäddat sängen så man torka lite bekvämt, för handduken i hallen räcker inte på långa vägar.

Idag skulle vi lekt med Irma igen på morgonkvisten, men jag försov mig, kan bero på att Dante kom och väckte mig kvart över fyra och verkade vilja gå ut. Eftersom han ägnat söndagseftermiddagen, tillika kvällen, åt ett märgben modell Familjen Flinta som han fått av snälla grannen, så var det inte läge att hoppas på att han skulle somna om. Men allt han ville i det kalla utemörkret var att pinka en skvätt och lattja runt i snöyran som då rådde, han kanske kände på sig att den skulle vara borta till vanliga morgonrutten.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards