Alla inlägg den 26 november 2015

Av ohejdat - 26 november 2015 12:05


Jag är utled på alla envetna besserwissrar till hundägare som måste tala om för en att man gör fel. Fel, fel, FEL! Superfel!

Dante är av rasen barbet, även kallad fransk vattenhund och av franska staten utnämnd till en av nationalklenoderna (som champagne). Han är en lurvig, varm kille, hans trampdynor känns alltid heta och han söker sig till svalkan så fort möjlighet ges. Därför klipper jag honom kort. Och man ser att han är med på noterna när saxen kommer fram och ligger snällt still för att bli av med det värmande pälstäcket. När han skulle ställas ut i augusti, så fick han stå ut med att vara fullpälsad över sommaren, tur den var så kass och kylig. Men nu blir det ju inga fler såna övningar för honom, så han kan njuta av kortklippt "sportfrissa" året om.

Den svenska rasklubben (liten, gissar att det finns ca 250 barbeter i Sverige nu) har i dagarna ambitiöst satt ihop ett klippschema; så att man kan försöka få ett slutresultat som ändå är rastypiskt (sist Dante blev trimmad av ett proffs såg han ut som en riesen schnauzer; inte lätt med okända hundraser). Jättebra tyckte jag, men när klubben presenterade klippschemat i Facebookgruppen tog det hus i helvete. Väntat i och för sig.
Och man ger sig själv tolkningsföreträde på irrelevanta grunder; vet man bäst för att man har haft rasen längst i Sverige t.ex(?)
En annan gång var det en stackare som tyckte hon hade ett käckt tips; att man kunde fylla tomma märgben med leverpastej och frysa in så hade hunden ett trevligt pyssel ett tag: ge inte hunden leverpastej! lät det genast förstås. Och visst; jag ger inte Dante leverpastej eftersom han äter spannmålsfritt, vilket inte betyder att jag anser att alla hundägare måste göra som jag. Är hunden frisk så är allt ok. Och folk har väl sina hundar som de vill, så länge de ger hunden vatten, foder, stimulans, motion, trygghet och sällskap.

Att ha sällskapshund är en lyxkonsumtion, där man håller sig med en levande varelse enbart för sitt eget höga nöjes skull. Så var hygglig mot din köpta kompis som inte valt dig. Men låt alla göra detta på sitt vis. Själv har jag nyss fått på tafsen för att jag inte borstar Dantes tänder. Men det är ju nåt man bör göra på dvärgraser som ofta får tandproblem, att jag inte borstar betyder inte att jag inte håller koll på hans tänder, tandkött, tunga och munhåla.

Jag vet inte varför det blivit så här med alla räpiga hundkärringar som alltid vet bättre (finns räpiga manliga hundkärringar också). Undrar om det t.ex munhuggs lika mycket i t.ex en veteranbilsklubb?

Nu ska jag avsluta detta med en bild som visserligen handlar om hur man bör tänka när det gäller hästträning, men som är lika applicerbar på hundar. För tips och råd får man förstås gärna dela med sig av!

Av ohejdat - 26 november 2015 10:48


Och vems matte har godast godis i fickan?
Den andres förstås! Ombyte förnöjer.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards