Direktlänk till inlägg 30 november 2015

Vassego Elgiganten, Elon, MediaMarkt å alla ni andra; här har ni ett nytt sökkriterium till era webbutiker!

Av ohejdat - 30 november 2015 20:50


På torsdag eftermiddag installeras en ny diskmaskin hos åttiotaggarna. 4000kr för maskinen och 800kr för installation och bortforsling av den gamla. Billigt va?!

Och gammal var ordet. Hittade tillverkningsdatumet på märkplåten: vecka 48 1985. Den har alltså tuffat och gått i trettio (30!) år. Fantastiskt.

Nu bokade jag maskin och montering per telefon. Bad om en med så enkel manöverpanel som möjligt. Åttiotaggarna var tekniska idioter redan innan de blev pensionärer (de hade t.ex inte fattat att man kunde pausa en video, förrän jag flera år efter införskaffandet, undrade varför de inte pausade en film när Ma måste pudra nosen och skrek inifrån gästtoaletten; "vad händer, berätta vad som händer!". Ridå).

Jag har kommit på ett marknadsföringsbegrepp som jag tror skulle sälja: "seniorvänlig", vore väl bra om apparater som passsr åldringar lite bättre än andra kunde märkas med det; om prylen har få enkla knappar, stor och tydlig text och inte kräver muskelstyrka (mina åttiotaggare fixar t.ex inte att skruva fast och pyscha en flaska hemkolsyrat vatten: de har inte greppstyrka till det).
Men ett urvalskriterium när man söker i en webbutik; "seniorvänlig" oavsett om det är en diskmaskin eller en mobiltelefon.

 
 
Ingen bild

Humlan

30 november 2015 22:04

Bra idé! Det är ju när man är äldre eller sjuk som man behöver bra hjälpmedel, som är lätta att använda och lätta att förstå. Tror säkert att det kan finnas en bra marknad för den typen av hushållsapparater.

ohejdat

1 december 2015 09:54

Kanske nåt för PRO; att utvärdera tekniska prylar och hitta de seniorvänliga alternativen o inte bara kolla priset på billigaste matkassen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards