Direktlänk till inlägg 11 november 2015

Tänk om man kunde byta fönsterputsning mot rännrensning.

Av ohejdat - 11 november 2015 22:27

Såna här mail får jag då och då.

"Hej X! Hur mår du? Hoppas allt är bra med dig! Jag och X har sålt och köpt nytt - och åter igen saknade vi dig! Vår favoritmäklare! Vi sålde vår takvåning på X och nu har vi köpt hus! Ute på X med trädgård och promenadavstånd till havet. Livet innehåller många olika spännande kapitel. Tänkte höra om du ville delge din kunskap; När man säljer en bostad är det en självklarhet att bostaden ska vara ordentligt städad på insidan, men hur självklart är det med exteriör städning? Jag tänker närmast på smutsig fasad, löv och mossa på taket/takpannorna eller lövfyllda stuprännor? Hoppas på din vägledning. Många varma hälsningar, X

Mitt svar då om nån undrar:

"Hej, grattis till huset, när det gäller skick så skiljer man på städning och underhåll, man brukar säga att tomten ska vara avröjd; dvs att inte säljaren lämnat skrotbilar, brädhögar och annat större skräp i trädgården. Fasad, tak och rännor förväntas nog tyvärr vara i det skick de var på visningen. Sånt kan man ju som mäklare påpeka för köparna, så de är förberedda om de inte verkar medvetna om att de får börja husägarkarriären med att klättra upp på stegen. Om ni tar bort mossan på taket så finns det flera olika behandlingar att göra för att fördröja ny påväxt. Ett trick är att sätta koppartråd längs båda sidorna på nockpanneraden så ser regnet till att mossan inte trivs. Det viktigaste att göra först är nog att rensa ur rännorna så att vattnet kan rinna undan. Fasaden kan också tvättas, men beroende på konstruktion och material så var försiktig med att använda högtryckstvätt.
Lycka till! Själv står jag och knackar ner sandspackel i ett badrum /X

 
 
Ingen bild

Humlan

12 november 2015 08:15

Ja du, en bra mäklare är nog guld värt! Jag kommer väl att behöva en så småningom.
Själv håller jag på att göra mina första erfarenheter i det här med bostadsägande (förutom att få en gåva då), lägenheten ska bli borätt och jag har bråkat med banken. :-)

ohejdat

12 november 2015 08:32

Ombildning brukar vara en lönsam affär, fast det kan ju bli dyrt ändå i det heta dagsläget med 80% av marknadspriset. Trilskas banken så kanske du ska kontakta banken dom ska finansiera föreningens lån, de brukar vara extra intresserade.

 
Ingen bild

Humlan

13 november 2015 09:44

Nu råkade min bank vara föreningens bank, och jag var helt säker på att de skulle säga ja trots att jag inte har så stor månadsinkomst. Jag har koll på att jag kommer att klara detta galant och hur jag kommer att göra det. De bara vägrade att lyssna! (Och de kommer att bli av med en kund pga detta.) Ombildningskonsulten är mycket irriterad på banken, både på deras bemötande och hur de tar beslut.

ohejdat

13 november 2015 10:27

Låter som Sw...nk, men jag kan ha fel, det finns många trista bankisar som räknar så fyrkantigt. När jag var ung och skulle köpa min första bostadsrätt så hade jag inte en spänn i kontantinsats eftersom jag precis före pytsat in allt jag hade i en kolonistuga. Jag fick låna rubbet med en tuff amorteringsplan och tillstånd från nån slags lånenämnd. För att min bankkille såg hela bilden så att säga.

 
Ingen bild

Humlan

13 november 2015 16:43

Näe, nu är det just Sw...nk som jag ska byta till! :D
Det var en god vän som pratade med sin bankkontakt och han på banken ringde sedan mig och pratade. Han lyssnade och såg också helheten och att jag hade koll. Visserligen fick han prata med chefen eftersom jag inte passade i den vanliga mallen, men han ringde tillbaka i dag och erbjöd ett lån, så nu ska vi träffas nästa vecka!

ohejdat

13 november 2015 21:01

Så det ska gå till, toppen! Jag håller tummarna,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards