Direktlänk till inlägg 5 december 2016

Pigan kockar och skaffar gran.

Av ohejdat - 5 december 2016 18:27


Åttiotaggarmamman förnekar sig inte. Först blev hon (förstås) jätteglad över min julklapp; jag hade bakat hennes favoritkakor som hon tycker hör julen till. Men sedan blev hon missnöjd när jag kom med granen; snälla dottern skulle tycka den var alldeles för liten. Jag blev förbannad istället; om nu snälla dottern appsålut ska ha gran, kanske hon kunde ta o ordna den själv, så slapp jag baxa in ett stickigt träd i symaskinens lilla baklucka och få kåda på jackan och stickiga barr i nosen. Och sen få rigga den i foten och sätta i ljusslingorna så snälla dottern traditionsenligt kan klä den vackert kvällen före julafton. Och sen förstås dra hem igen och lämna allt åt pigsyrran; klä av, baxa ut, dammsuga, o plocka barr.
Gjorde även köttbullar och Jansson i åttiotaggarköket. "Tänk att man blivit så gammal att man inte gör sin egen Jansson längre" sa åttiotaggarmamman (och tänk jag som minns alla Janssonar jag vevat ihop åt henne sedan tonåren jag. "Vad roligt att du lärt dig av mig." Hö,hö hm.

Vad är tricket då?
Jo; mjölig potatissort, förstekt gul lök och mycket ansjovis o grädde. Så enkelt är det.
Lärt mig av farmor jag.
Så nu har de fyra formar Jansson hemma, så de kan skicka med en med snälla dottern hem efter jul, "hon är ju alldeles för upptagen för att hinna göra sånt".

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards