Alla inlägg den 17 november 2016

Av ohejdat - 17 november 2016 16:16


Hur tänkte du nu?
Vet du inte att två fel inte gör ett rätt?
Fast mest skrämmande är skratten man hör efter ditt ogenomtänkta uttalande; Beavis & Butthead låter smartare.

Här räcker det nog inte att göra en pudel, du får nog satsa på en kennel.

Av ohejdat - 17 november 2016 15:11


Nu ska jag försöka undvika göra alkoholreklam men ändå skriva om vin.
Inget vin som helst, utan det på 80-talet kultförklarade Beaujolais Nouveau.
Beaujolais är distriktet alldeles söder om Bourgogne. Där odlar man druvan Gamay som är en mycket mörkt färgad druva, men med ett lättsamt sinnelag. Härifrån kommer lätta men smakrika viner som sitter som en smäck till anka och som fixar att ackompanjera en bit torsk.
Det finns tre klassifikationer Beaujolais, Beaujolais Village samt Beaujolais Cru som omfattar tio byar...ni kan slå mig hårt men jag kommer bara på tre av dem; Morgon, Moulin-á-Vent och Fleurie.
Beaujolais Nouveau är årets skörd som hamnar på flaska efter bara tre veckor, Nouveau släpps av tradition till försäljning den tredje torsdagen i november.
Vilken dag är det idag då? Jo; tredje torsdagen i årets nästsista månad. Jag stod beredd i kassan när vi öppnade och vi var Glosoppestans enda butik som fått denna raritet, futtiga två lådor och jag väntade mig en liten rusning iallafall. Jag kan väl inte vara den enda som minns åttiotalet? Efter två timmar hade vi sålt fyra flaskor, varav två står framför mig.
Vad är det med er? Kommer ni inte ihåg hur vi köade för trettio år sedan? Men jag bryr mig inte, fortsätter bara troget köpa en eller två varje år. Snart leder jag en återuppväckt hype, en gång var vi i Tokyo när det var dags för Beaujolais Noveau och där hade varenda närbutik tagit in ett litet lager.
Vad smakar det då? Ja först och främst lingondricka, alltid med toner av skumbanan och i år ska man även få med lite smak av hallonbåtar. Det ska helst drickas upp på den här sidan nyårsafton, allra senast till påsk för lagringsdugligt är det inte. Bästa smakkombinationen tycker jag är en alldeles nylagad och fortfarande varm skiva av julskinkan.

Av ohejdat - 17 november 2016 06:41

Av ohejdat - 17 november 2016 06:34


Igår hittade jag farsgubben gamla visitkort när jag letade efter granslingan med lampor i som åttiotaggarna brukar ha på verandaräcket. Verkar ju konstigt att förvara så vitt skilda prylar på samma ställe. Men det som hänt är att min syster; snälla dottern varit hemma och haft städryck. Den här gången hade hon tydligen gått lös på julsakerna. Ja, det gäller att prioritera. Eftersom det är jag som får fixa det mesta inför den krävande helgen och sedan ta hand om all undanplockning från barr till skinkgaffel, så har jag haft ett system i ett rum i källaren som ingen använder: alla julgrejer har stått i kassar på mattan i den ordning de tas bruk; först slingorna till trädgård och veranda, sedan adventsstjärnor och adventsljusstakar fram till sist julgransfot, matta och belysning. Men där hade nu syrran farit fram. Allt var ompackat och undanplockat. Så när jag i mitt fruktlösa letande öppnade ett skåp så dråsade (givetvis) en bunt av dessa visitkort ut. Som jag glömt bort fullständigt. Det är jag som har gjort loggan; den lilla ugglan. Tycker faktiskt den är rätt okej än idag. Den härstammar från min "konstnärliga" period, vi går väl kanske alla igenom en sån, iallafall vi som fick femmor i ämnet och överöstes med beröm av teckningsläraren. Gick på konstskola, delade ateljé, rökte pipa, spände dukar och sökte till Mejan. Sen tröttnade jag på att behöva välja mellan att köpa mera kadmiumgult eller frukostägg och gick ut i arbetslivet.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards