Alla inlägg den 30 november 2016

Av ohejdat - 30 november 2016 17:08


Nu är det första fången jag sitter ner sedan halv sju imorse. Om man bortser från korta körsträckor i förarsätet på min lilla symaskin. Imorse var jag iväg med Dante på arla morgonpromenad; husse blev tvärtokig när jag sa att jag skulle jobba tidigt även denna dag = han måste gå morgonrundan så det var läge att skona honom. Sen städade jag hyllorna på avdelningen mousserande och förberedde fack för de fem nyheter och återintroduktioner vi ska få plats med i hyllan. Jag tog med stege, trasor, dammvippa och såpa hemifrån. Städar bäst med egna grejer. Det blev närapå tre timmar av åh va en liten gumma kan gno. Därefter fyllde jag en kundvagn till åttiotaggarna. Risifrutti är deras nya favorit. Åkte hem och hämtade jycken och drog till barndomshemmet för att fylla kyl/frys å skafferi. Sedan dammsög jag väggar och tak förutom de mera självklara ytorna; golven. Snälla dottern hade tydligen tyckt att hennes rum var dåligt städat. Men vad gör man när rummet är fyllt av ömtåliga detaljer som torkade blombuketter, ett kast fyllt av miniatyrer och kramdjur som suttit på översta bokhyllan sedan sjuttiotalet med ett encentimeter tjockt dammlager på?
Avslutade med en timma vid morsans spis och snodde ihop fyra middagar. Det är nog det bästa hon vet att jag gör: fixar hemlagat, slås endast av hemleverans av sprit och cigaretter tror jag. Dante låg ute i det frostbitna gräset och gnagde på ett ben under tiden.
Vi stack till skogs sen medan solen ännu var uppe, Dante var på sprallhumör, han verkar inte bry sig det minsta om de råa minusgraderna som bet i mina kinder. Nu har vi tvättat bilen (nja alltså Dante låg mest och chillade i baksätet), det blir omlackering eller förhoppningsvis ny framskärm nästa vecka. Inbillar mig att verkstaden är mer omsorgsfull och omhändertagande om det ser ut som om jag sköter min bil mellan varven då jag kör in i stolpar.

Halvan berättade en kul grej igår. På hans jobb, i Foppatoffelbyn en bit utanför Glosoppestan, så finns det särskilda parkeringsplatser med laddstolpe reserverade för dem som kör elbilar. Såna bilar som Halvans rymdskepp alltså.
Två gånger har Halvan kommit när en av dessa platser varit upptagen av en vanlig bensinare. Samma bensinare (med tre barnstolar och en träningsväska i kupén) alltså. Halvan surnade dock till igår och han hade varit privdetetektiv om han inte varit elkonsult, så det var en baggis för honom att nosa upp att bilen ifråga tillhörde en chef på en annan avdelning. Halvan drog iväg ett försynt mail om att det vore bra om de platser som är reserverade för elbilar jada jada osv... Tillbaka kom ett tyket mail med total avsaknad av ursäkt eller förståelse; "jag tog den plats som var ledig och efter kl nio ska alla ändå vara på sin arbetsplats..."
?
Det gällde tydligen inte honom själv då som kommit strax före en försenad Halvan pga hundpromenad pga arbetande hustru.
Dessutom är han chef över den avdelning som ska se till att verksamheten på detta jättestora företag följer reglerna. Men inte P-reglerna uppenbarligen.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards