Alla inlägg den 26 november 2016

Av ohejdat - 26 november 2016 07:30


Igår var det Black Friday.
Såna där kommersiella traditioner går tydligen supersnabbt att etablera i Sverige.
Det verkade som om många trodde att det även gällde vår butik, för det var full rulle från öppning till en timma före stängning. När vi gick hem var hyllorna nästan tomma. Så även min skalle.

Ibland stöter jag ju på kunder som egentligen inte är kunder i butiken, såna som inte tänkt betala för det de vill ha. Det finns många sorter, men en variant är extra ledsam: familjer som engagerar sina barn i stöldaktiviteterna. I förrgår hittade jag två bröder i full färd med tjuvfiffel bland hyllorna (jag ska väl inte beskriva deras modus operandi). Men dessa unga män hade med sig den enes son i fyraårsåldern. Och barnet var tydligt instruerat att utföra avledningsmanövrar för att leda bort min uppmärksamhet. Den här lilla killen var kanske fortfarande för mycket "rookie" och dessutom lite "övertaggad"; det han gjorde liknade mera det fruktlösa viftandet hos en handbollsmålvakt vid straffkast, så jag fortsatte intressera mig för de vuxnas aktiviteter. Efteråt tänkte jag mycket på den stackars killen: att växa upp i en familj där det är ok och tradition att stjäla. Det pappa gör är ju alltid rätt. Tänk om han stjäl grejer av sina kompisar på dagis? Inte lätt att göra upp med traditioner man fått i sig sedan barnsben.
Och idag hittade Dante å jag spår av en annan ful tradition. I skogen, Varje år är det någon som dumpar sitt trädgårdsavfall på samma ställe vid en liten skogsväg och varje år ligger säckarna där några månader innan kommunen ser till att städa upp, det är ju ett naturreservat. Det måste vara nån som gillar att betala skatt eller tänker jag fel?: det är nån som tycker att vi alla ska dela på bortforslingskostnaderna efter höströjet i dennes trädgård? Om han (jo det tror jag) åtminstone tömde o tog med säckarna, så hade naturen kunnat hjälpa till, men icke; istället var årets dumpning även prydd med en påse hushållssopor.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards