Direktlänk till inlägg 17 november 2016

Snabbvin. En tradition ända sedan åttiotalet ;-)

Av ohejdat - 17 november 2016 15:11


Nu ska jag försöka undvika göra alkoholreklam men ändå skriva om vin.
Inget vin som helst, utan det på 80-talet kultförklarade Beaujolais Nouveau.
Beaujolais är distriktet alldeles söder om Bourgogne. Där odlar man druvan Gamay som är en mycket mörkt färgad druva, men med ett lättsamt sinnelag. Härifrån kommer lätta men smakrika viner som sitter som en smäck till anka och som fixar att ackompanjera en bit torsk.
Det finns tre klassifikationer Beaujolais, Beaujolais Village samt Beaujolais Cru som omfattar tio byar...ni kan slå mig hårt men jag kommer bara på tre av dem; Morgon, Moulin-á-Vent och Fleurie.
Beaujolais Nouveau är årets skörd som hamnar på flaska efter bara tre veckor, Nouveau släpps av tradition till försäljning den tredje torsdagen i november.
Vilken dag är det idag då? Jo; tredje torsdagen i årets nästsista månad. Jag stod beredd i kassan när vi öppnade och vi var Glosoppestans enda butik som fått denna raritet, futtiga två lådor och jag väntade mig en liten rusning iallafall. Jag kan väl inte vara den enda som minns åttiotalet? Efter två timmar hade vi sålt fyra flaskor, varav två står framför mig.
Vad är det med er? Kommer ni inte ihåg hur vi köade för trettio år sedan? Men jag bryr mig inte, fortsätter bara troget köpa en eller två varje år. Snart leder jag en återuppväckt hype, en gång var vi i Tokyo när det var dags för Beaujolais Noveau och där hade varenda närbutik tagit in ett litet lager.
Vad smakar det då? Ja först och främst lingondricka, alltid med toner av skumbanan och i år ska man även få med lite smak av hallonbåtar. Det ska helst drickas upp på den här sidan nyårsafton, allra senast till påsk för lagringsdugligt är det inte. Bästa smakkombinationen tycker jag är en alldeles nylagad och fortfarande varm skiva av julskinkan.

 
 
Ingen bild

Soffi

17 november 2016 22:37

Jobbade på kontor i Göteborg på 80-talet o köade på systemet för att köpa lådor m flaskor som skulle föräras 'gubbsen' på ledande poster i företaget. Drack själv knappt vin på dem tiden så hade få referenser, men minns att jag tyckte det var mycket slit för 'blask' ;-)

Vad hade du valt för mousserande till bakverk? Maken fyller år, middag intas 'på lokal'. Men tårta o mousserande hemma därefter.. Snälla. Har du något snitsigt 'rebusförslag'?

ohejdat

17 november 2016 23:24

Ja åttiotalets Göteborg tål att minnas :-)
Jag tror att Freixenets Mia Moscato skulle passa, om det är bär eller sylt på tårtan. Men är det en lite mer stadig chokladtårta så skulle jag nog hellre välja ett portvin.

 
Ingen bild

Soffi

17 november 2016 22:40

Bör nog testa en flaska o se vad jag upplever idag! Tack för inspiration!!

ohejdat

17 november 2016 23:27


Nja, det var absolut inte underbart gott, vi hade charkuterier till som hjälpte till att göra det liite godare :-)

 
Ingen bild

Soffi

18 november 2016 00:51

Tack för snabbt svar! Skall prova Mia Moscato. Det finns önskemål om mousserande,, o jag är inte så 'tårtig', så det blir lätta o lite fruktiga bakverk, tror jag. O kommer gamla hederliga 'Sacher' fram ur receptboken (yes oldschool, både tårta o bok) så kanske jag kompletterar., tusen tack! :-)

ohejdat

18 november 2016 06:46

Om man kan tänka sig mera pärlande än mousserande så är Nivole en Moscato d'Asti som är lite sötare och smakintensivare. Brukar vara vanlig dessertdryck på bröllopsmiddagar. Den har en härlig frisk fläderton som balanserar sötman. Men det är definitivt festligare med en stor flaska Mia.
Blir det Sacher så är den klassiska kombinationen t.ex en Lenz Moser, en trockenbeerenauslese till; frisk nog att matcha aprikossylten och fyllig nog att matcha chokladen. Eller ett portvin då.
Nu blev jag tårtsugen!

 
Ingen bild

Soffi

18 november 2016 08:48

:-) o här lär det bli charkisar o 'Nostalgiskt blask' i helgen. Kul!

ohejdat

18 november 2016 14:24

Härligt! Man ska hålla på traditionerna :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards