Direktlänk till inlägg 23 november 2016

Dumburken.

Av ohejdat - 23 november 2016 07:49


Igår var det här min utsikt en god del av eftermiddagen/kvällen: åttiotaggarnas teve. Det skulle bytas boxer och ställas in kanaler, och jag höll på med sladdar och kort och fjärrkontroll och kanalsökningar tills myrornas krig även intagit skallen. Sen ringde jag en livlina: Halvan kom och provade en så enkel sak som att byta port: från HDMI1 till HDMI2 och simsalabim!: installationen startade.
Sedan började det svåra på ett annat vis: att lära åttiotaggarna den nya fjärrkontrollen. Den ena ser dåligt och vill aldrig lära sig nåt nytt av princip, den andre vill, men har minne som en guldfisk.
Det där är faktiskt konstigt: att ingen tillverkare satsat på ett enkelt användarvänligt gränssnitt som snurriga gamlingar klarar av. Typ 3 stora knappar: av/på-knapp, volymknapp och så en kanalväljare.

 
 
Ingen bild

Humlan

23 november 2016 09:25

Håller helt med dig! Enkla fjärrkontroller när man "bara ska titta" vore bra för många, tänk bara små nyfikna barnfingrar ... Den avancerade fjärrkontrollen kan plockas fram vid behov.

ohejdat

23 november 2016 14:30

Precis en enkel extrakontroll, det tycker jag vore en sån där USP; unique selling point. Alla som ska köpa ny teve till gamla mamma skulle välja den direkt.

 
Victiria

Victiria

23 november 2016 09:51

Vi sätter hård tejp, typ skittjock kirurgtejp, över de stoooooora delar av fjärrkontrollen som svärfar inte skall pilla på alls. Det besparar oss många besök där tv:n är "sönder". Kan det vara något? Man brukar kunna bädda in hela underdelen, så bara siffror och volym är kvar?

http://www.fitterbittan.se

ohejdat

23 november 2016 14:33

Jo tejp är en bra idé, men jag fattar inte att inte marknaden ser seniorerna som så köpstarka som de faktiskt är (o teveberoende); de borde kunna ha nån slags märkning på prylar som är enkla och stor text på. Typ "seniorvänlig design" t.ex och PRO kunde ha en årlig gala och utse årets pryl i olika kategorier.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards