Alla inlägg den 25 oktober 2015

Av ohejdat - 25 oktober 2015 20:15

När vi flyttade från Göteborg för tre år sedan, så köpte jag upp mig på lite saluhallskrafs som jag inte trodde glosoppestan hade. T.ex sauternesgelé (perfekt till anklever), genmaichate (grönt japanskt te med rostat ris), äkta vaniljpulver och hel chipotle (rökt torkad chili).

Det här göteborgsbesöket var det dags att fylla på chipotleförrådet. Tyckte de nya såg konstiga ut jämfört med de sista jag hade kvar hemma. (Fatta att de kostar 1000kr per kilo! Jag köpte 10st för 58 spänn och en räcker gott och väl till en rejäl omgång pulled pork.)
Lite bildgooglande gav ny kunskap. Det finns alltså åtminstone tre sorter: så de ljusbruna, nästan lite dammiga som jag köpt nu; är "Meca", medan de mörka blanka kallas "Morita". Meca är vanligare i Mexico och är rökigare och starkare, men med liten hetta, medan Morita är vanligast i Nordamerika och är mer het och fruktig. Det där med styrka och hetta som två olika egenskaper hos chili är över min nivå, är det någon som kan förklara skillnaden?

Av ohejdat - 25 oktober 2015 14:20

Den här gången var den redan mördad på Sankt Sigfridsplan, vi är bara skyldiga till att ha flyttat kroppen.

Av ohejdat - 25 oktober 2015 07:37

Vi åt sen lunch på Hello Monkey, vansinnigt gott för den som gillar det moderna asiatiska köket som hämtar inspiration från hela den stora kontinenten. Medan vi väntade på maten fick vi en korg med frasiga pappadums och en skål med kikärtstapenade till. Det var så smarrigt så jag övervägde en stund att avbeställa min teriyakimarinerade korean brisket och be att få mer. Ska försöka återskapa röran hemma; det måste ha varit mosade kikärtor med chili, ingefära, lime och koriander (hm; var det så enkelt?). Den som sitter på receptet får gärna höra av sig. Sen åt vi även softshell crab och gyoza. Och drack ipa från Gotland till. Bulldogsölen är goda matöl, extra bra till asiatisk mat.

På kvällen var vi med vänner på SS Marieholm och lyssnade på ett coverband som körde Tom Waits låtar, inte i nivå med hur Bad Liver klarar den uppgiften, men klart godkänt när man har en sångare utrustad med samma raspiga röst som förebilden. Där provade jag en Ebbot Ale från göteborgska Ocean, fluffig och fyllig med sötma, ingen matöl precis, utom möjligen lite jordnötter till då.

Nu är det vintertidsmorgon, Halvan snarkar vidare en stund till. Men snart ska vi fara hem till pälsbebisen.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards