Direktlänk till inlägg 12 oktober 2015

Vikttjat

Av ohejdat - 12 oktober 2015 10:32

Om nån ännu inte förstått, så är tanken med denna återkommande rubrik att den som vill slippa läsa kärringtjat om extrakilon bara ska kunna hoppa över inlägget.

Naturligtvis har en veckas semester med frukostbuffé, många drinkar och goda middagar åstadkommit en redig ansvällning. Det räcker inte att bara spara in på lunchen (när man inte hunnit bli hungrig efter sen frukost) och promenera på stranden lite. Jag har inte konfronterats med den sanningssägande vågen ännu. Halvan var modig; såg sanningen i digitalögat och hade fått fyra kilo extra med sig hem, varav jag gissar är hälften vatten och jag har säkert lyckats med samma bedrift minst.

Vi hade "korken är ändå ur"-helg och åt som sagt kroppkakor i lördags och spagetti med köttfärssås igår söndag.

Men idag ska vi alltså börja sköta oss igen. Halvan vill köra 5:2, alltså två fastedagar per vecka. Det ska ju gå att kombinera med LCHF så vi testar väl då. Blir tisdag och torsdag bra? Då är det ju inte meningen att man ska helfasta, men äta även kalorirestriktivt, max 600 kcal. Det låter som om det blir en del kålsoppa framöver.

 
 
Ingen bild

Humlan

13 oktober 2015 09:44

Jag såg början på en programserie (SVT) om dieter. Den hette något om Den perfekta dieten. Missade halva sista programmet och var säker på att jag skulle kunna se det på Play, men tyvärr... :(
Hur som, det var forskare som hade hittat tre orsaker till att man gick upp i vikt och varje grupp fick sin egen typ av diet. Det är inte så konstigt att vissa fastnar i en diet och säger att den är perfekt, medan andra misslyckas totalt!
Jag läste om att tredje programmet tog upp problem för varje grupp, tyvärr missade jag det och hur de löste problemen (om de gjorde det).
Uppdelningen var Tröstätare - som åt när de var stressade, ledsna...
Frossare - De kände inte att de blev mätta och kunde äta hur mycket som helst vid en måltid.
Ständigt sugna - De smååt hela tiden och var alltid sugen på något.

5:2 passade bäst för dem som var ständigt sugna. I programmet åt de 800 kcal per dag.
Så mycket såg jag av sista programmet, så att jag såg att kroppen ställer om och signalerar att den är hungrigare när man har gått ner ett antal kilon. Det var visst för att den inte gillade att fettdepåerna minskade ... :-)
Med allt detta vill jag bara säga att det gäller att hitta den metod som passar en själv bäst. Och det är inte säkert att du och Halvan ska följa samma diet.
Själv borde jag alltså börja med 5:2 ...

ohejdat

13 oktober 2015 17:02

Ha! Tack för sammanfattningen Humlan, det var väldigt intressant, fast jag är nog en ständigt sugen tröstätande frossare ;-)

 
Ingen bild

Humlan

13 oktober 2015 21:31

Haha! Jag såg i dag i tidningen att många kör flera dieter samtidigt, så du kanske är helt rätt!
Tror att du ska köra GI med mycket protein, 5:2 och gruppbantning med samtalsstöd då ... Kan det vara något? ;-)

ohejdat

14 oktober 2015 11:59

Låter perfekt! Åsså lite bloggläsarpress/stöd på det :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards