Alla inlägg den 24 oktober 2016

Av ohejdat - 24 oktober 2016 22:08


Efter fem timmar på jobbet bunkrade jag sprit till åttiotaggarna och for hem. Här har jag tvättat handdukar, kläder och köksmattor. Mattorna tog en del stryk vid diskmaskinsövningarna igår. Och torkat strimlad lever under professionellt överinseende av slutkund; Dante kommer alltid och provsmakar en bit när han hör att jag vänder skivorna/slamsorna på plåtarna. Sen har vi gått lång skogspromenad och skuttat i pölar. Dante hittade givetvis en rejäl grop med lerigt vatten. Tömde dammen under tiden en bit och skurade kanten från alger, mina provstickor säger att vattnet faktiskt är helt ok trots grumlighet och trådalger. Fiskarna har ännu inte fattat att det är dags att gå och lägga sig, de simmar runt och kikar efter eventuella godbitar, om än lite långsammare än vanligt. Har dragit upp pumpen och baxat upp filtret (det här kommer jag faktiskt inte orka när jag blir äldre). Sen har jag lagt i och kopplat in vinterpumpen som inte cirkulerar nåt vatten utan bara pyser in luft. Efter det en avfrostning av köksfrysen som verkligen var dags (=när snö och is tar mer plats än maten), åsså laga en köttfärs&vitkålsgryta och koka lite mer rosa äpplemos. Rengöra filter, pump och slangar får bli en annan dag, det regnade och blåste så elakt idag. Grannen kom förresten med vår post och i vår låda låg istället nästa grannes post, han måste varit disträ idag vår brevbärare; kommit ur fas på nåt vis. Men det är ju trevligt att säga hej till snälla grannar, vi ses inte så ofta vinterhalvåret.

Av ohejdat - 24 oktober 2016 14:05


Imorse vaknade jag av telefonen och blev inkallad för det var två sjukanmälda.
Bara å hoppa i brallorna å ge sig iväg då efter en kattatvätt.
Nu är jag hemma igen och pustar ut. Ska ta upp dammpumpen och göra rent filtret och lägga i vinterpumpen. Lagom tungt och slabbigt jobb. För det behöver bli gjort; nästa vecka är vi ju iväg till solen, på Halvans jobbs årligen återkommande konferensresa där familjerna får följa med om man är beredd att betala själva flygresan. Veckan därpå kan det ju vara vinter och is på dammen med tanke på hur hastigt vädret växlat i höst.
Vi ska till nåt nytt/nyrenoverat hotell mittemellan Puerto Mogan och Puerto Rico på Gran Canaria. Det brukar vara såna där barnvänliga ställen med all-inclusive så man som medelålders barn- och barnbarnsfri ser till att hålla sig undan som mycket som möjligt; äter frukost sista kvarten, badar inte i poolen och äter ute varje kväll. Allt för att slippa mingla med gapiga ungar som smetar gratisglass överallt, medan deras vältatuerade föräldrar istället smetar sololja på varandra och gratisölen ljumnar i plastglaset.
Så jag har spanat in trevliga restauranger runtom stället på internet. Har ni tips så blir jag förstås glad. Förutom recensionerna på TripAdvisor så har jag ett trick för att räkna ut om jag kommer att gilla ett ställe:
Deras placering på "balsamicocremeskalan".
?
Jo,alltså hur mycket kluttande med spritsflaskan har de ägnat sig åt på hemsidans matbilder. Är det balsamico på alla rätter (jo, det är sant, jag har sett sånt). Verkar balsamicon tillföra nåt mer än ett mönster på tallriken och till sist är det nån som helst estetik bakom?
Fattar ni?
Kolla mina pedagogiska exempel:
Bild ett är en typisk varningsflagga: planlöst pruttande med flaska resulterar i ett fult mönster (man ser hur stressad o oinspirerad kocken varit), medan bild två ger hopp om en genomtänkt komposition både smak- och utseendemässigt.
Hur gör ni när ni väljer restaurang?

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards