Direktlänk till inlägg 26 december 2015

Nåt att hata eller älska denna helg,

Av ohejdat - 26 december 2015 18:30

Lutfisk är det nog rätt få som liksom bara rycker på axlarna åt. Antingen ser man fram mot den, eller så fasar man för doften, smaken, konsistensen och de lömska benen.
I år testade vi Mannerströms tips att lägga den enligt förpackningen färdigblötlagda firren i vatten ett par dagar extra, två vattenbyten per dag. Och jo; den blev nog lite fastare.
Att servera den på handduk tror jag är min egen idé, så blir man av med vätskan som förvandlar såsen till soppa.

PS. Inget för den som använder parfymerat sköljmedel dock.

 
 
Ingen bild

Humlan

27 december 2015 11:38

Jag längtade vansinnigt efter lutfisk i några år, men eftersom jag aldrig kom till ett julbord som hade det, så fortsatte jag att längta. Sedan gick jag och åt lunch på en bra restaurang som hade lutfisk som dagens en dag i december för två år sedan. Tyvärr var det ingen bra lutfisk eller det blev för mycket att ha det som huvudrätt, för jag mådde inget vidare efteråt. Efter det så har jag inte längtat efter lutfisk, men nu skulle jag nog gärna äta lite om det fanns, men inte som huvudrätt det blev nog för mycket.

ohejdat

27 december 2015 19:14

Ja, Humlan, det är nog så att man kan ha en del otur med lutfisk om nån annan lagar till den. Och även om man själv har tillagningsansvaret. Det är en lömsk fisk. Kan försvinna vid tillagningen, bli spad. Mitt trick är att se till att såsen blir riktigt god: man bryner smöret. Fisken har man som sagt mest tur med. Fast det förlängda blötläggningstricket verkar lovande.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards