Alla inlägg den 18 december 2014

Av ohejdat - 18 december 2014 17:24

Det är inte loservarning på att dra i sig ett glas champagne i sin ensamhet på bröllopsdagen va? Tyckte själv det kändes helt ok. Läser en bunt vykort jag fick -79 till, det har sina fördelar att arbeta som städerska i barndomshemmet.

Av ohejdat - 18 december 2014 08:58

Har hunnit filosofera i skogen på morgonen, Dante är oftast inte sugen på att snacka så mycket så tidigt, han går i sin egen lilla nosvärld. Så jag får gå och låta tankarna löpa fritt utan koppel.
Jag gillar orden frimodig och godmodig.
Ja, de klingar lite gammaldags, men de innehåller så mycket bra. Frimodig är man till exempel när man säger ifrån när alla andra tiger, det är ett begrepp som innehåller ärlighet, uppriktighet, chosefrihet, prestigelöshet och klarsynthet. Och kräver självkänsla och trygghet för att komma till uttryck.
Godmodig är nästan ännu bättre, man tål dumheter, man kan fördra dem, man är tålmodig, överseende, medkännande, man har distans och låter sig inte uppröras av futiliteter. Godmodighet kräver erfarenhet och insiktsfullhet. Så godmodig och frimodig det vill jag vara, då har man funnit sig tillrätta i tillvaron och har beredskap för det mesta.
Varför tänkte jag nu på det här då? Jo, jag fick syn på en platsannons igår igen om en tjänst jag sökte för knappt två år sedan. Det betyder ju att den som istället fick tjänsten redan tröttnat (eller tagit ett karriärsteg, eller flyttat, eller blivit sjuk iofs). Men jag har tänkt på atmosfären på den arbetsplatsen och jämfört med en annan konkurrent. Det är trist, irriterat och lågt till tak där, medan det hos konkurrenten finns plats för både fri- och godmodighet. De två enkla begreppen ska bli mina ledstjärnor, de ska leda mig till "rätt stall" så här i adventstid, finns inte de har jag gått fel.
Idag har Halvan och jag bröllopsdag, jag ska till åttiotaggarna och julstäda och Halvan ska på julbord (medförande jätten Jansson, glöm inte ta med formen hem hjärtat :-)). Vi får fira imorgon med sillprovning.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards