Alla inlägg den 12 december 2014

Av ohejdat - 12 december 2014 16:29

Det gick inte att fylla i vår vattenförbrukning på kommunens hemsida, värdet var för högt, så jag fick ringa in det. Tjejen på Tekniska kontoret tyckte verkligen det var högt. Så vi funderade ihop. Och jag kom ganska snabbt på vem den törstige är; vår nyplanterade häck. Den dricker mer än det som man räknar med som normal årsförbrukning per person; vilket är ca 70 kubikmeter. Får nog se om avenbokshäcken ska bli lika bortskämd nästa sommar, förra sommaren var ju otroligt varm o torr så då var man ju rädd om de späda plantorna - man kan ju hoppas på en upprepning trots vattenräkningen. Det är det värt.
Men vart tar vattnet vägen kan man undra?, förutom ut i droppslangsanläggningen. Nu ska jsg läsa av månadsvis under vinterhalvåret för att registrera en årsförbrukning utan häckbevattning. Jag kör diskmaskinen varje dag, det är futtiga 11 liter och snittar på tre tvättmaskinstvättar per vecka, det betyder 4 kubik per år till disk och 6,5 till tvätt för två personer och en pälsbebis. Två treminutersduschar per dag ger ca 30 kubik (Halvan är snabb, men jag duschar oftast bara varannan dag). Dante har duschat fem gånger hittills i hela sitt liv, han doftar ändå underbart.

Av ohejdat - 12 december 2014 12:55

Hur är det med spilld grädde? Lagar Janssons frestelse och det var jag som inte hade skruvat på korken ordentligt på halvliterstetran. Och det var jag som rystade den, med öppen kylskåpsdörr. Bara börja feja då, tänkte Dante kunde ta golvet.

Av ohejdat - 12 december 2014 12:50

Förr var jag en jävel på att mingla. Skutta runt och presentera mig och växla några ord. Bra på att komma ihåg ansikten och namn. Lätt för att hitta samtalsämnen, lätt för att skämta. Duktig på att fånga upp panelhönor och blyga violer. Igår var jag på glöggmingel. Och jag kände mig ringrostig. Inte konstigt i och för sig. Men jag undrar om jag inte tröttnat lite och inte tycker det är lika roligt längre, för att nya människor inte längre väcker mitt intresse och nyfikenhet. Ett ålderstecken om något; människomättnad. Eller hänger det ihop med att jag inte har så lätt att svara på "vad gör du nuförtiden ..."?

Av ohejdat - 12 december 2014 10:12

Hände efter senaste uppdateringen. Blir till att städa brevlådan idag.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards