Alla inlägg den 2 december 2014

Av ohejdat - 2 december 2014 22:04

Det här blir ändå ett lite bittert inlägg. Vissa särskilda dagar poppar det här gamla såret upp till hudytan och värker liksom till. Men jag är samtidigt stolt över mig själv.
Så här var det; min syster skulle ta körkort och åttiotaggarna som väl var typ fyrtiotaggare på den tiden, betalade generöst hälften av hennes körlektioner. Det blev två omgångar om ca 25 lektioner, eftersom syrran inte fixade att köra upp efter första omgången. Hon la det hela på is och fick sedan börja om från början ett par år senare.
Fyra år senare var det min tur, medan jag pluggade och levde knapert på studielån i Göteborg. Lyckades klara kortet på första uppkörningen efter 20 lektioner och ringde stolt hem för att meddela resultatet och tala om vad hälften hade kostat. Pappa harklade sig och sa att de inte var beredda att betala någon del av mitt körkort alls, eftersom jag flyttat hemifrån och då gällde liksom inte erbjudandet längre (syrran hade iofs hunnit både flytta ut och flytta hem några gånger under hennes utdragna och omfattande körkortsövningar). Jag blev så paff, det var förstås kännbart att inte få pengar till den magra studentkassan, men mest sved orättvisan. Jag svor att aldrig skjutsa de elaka snåljåparna en meter ... Det löftet höll jag i åtminstone tjugo år.
Idag har jag haft körlektion med Ma, hon är rädd att köra in i garaget. Och så har vi gått igenom alla reglage och lampor på instrumentbrädan i hennes lilla bil. Och ja, jag kör ju dem hit o dit över stan hela tiden numera. Det svider lite, men jag gör det och jag har inte en enda gång någonsin tagit upp orättvisan som bet så hårt och gjorde så ont i mitt unga hjärta (och plånbok).
Men man kan ju undra vad syskonet tyckte om föräldraorättvisan; hon höll med om deras resonemang. Precis som några år senare när de köpte en bostadsrätt till henne, medan jag förstås fick ordna finansieringen av min bostad helt själv.

Av ohejdat - 2 december 2014 11:22

Vet inte om det syns på bilden, men han har alltså kört ner tassarna i trädgårdsdammen under isskorpan för att dricka iskallt vatten. Han liknar husse som också älskar iskall dryck.

Av ohejdat - 2 december 2014 11:09

Här ligger en hungrig en och väntar på plinget från micron som tinar upp frukosten.
Dante ökar inte längre i vikt, han har till och med tappat några hekto - undrar vad pälsen som trimmades bort väger, men det kan väl inte vara så mycket?
Vi fortsätter med färskfodret Mush Vaisto, men funderar på att ge lite mer. Har kört 2% av kroppsvikten som dygnsgiva.

Av ohejdat - 2 december 2014 10:57

Halvan drar iväg på lång affärsresa till Långtbortistan, Dante har bevakat resväskan.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards