Alla inlägg den 9 december 2014

Av ohejdat - 9 december 2014 22:13

Pyntkriget i grannskapet har skruvats upp till en högre nivå i år; tomtar försöker klättra in överallt och renar betar i trädgårdarna.

Av ohejdat - 9 december 2014 16:39

En frostnupen och solig decembertisdag for jag å Dante på dagsutfykt till den lilla orten Rejmyre mitt i den stora skogen. Vi drällde runt och nosade(båda) och kissade(Dante) bland de gamla bruksbyggnaderna. Vi hittade den lockande gnistrande glasslagghögen, men gick inte fram, kändes inte säkert inte båda hade skor. Nere vid vattnet stod ett gäng förstelnade skelett av jättebjörnloka, det såg väldigt dramatiskt ut, typ Giacomettiskulpturer, men jag ser att jag inte lyckades fånga den spöklika atmosfären på bilden, de är lätt högre än två meter.
Sen testade vi binda hund utanför antikbutik, funkade sådär, hade velat testa lite längre, men ägaren pratade i telefon och den gamla butiksdörren var inte direkt ljudisolerad. Så sen blev det Priushäng för Dante medan jag handlade glas i glasbrukets butik. Missa inte Reijmyre Glasbruk om du far genom Östergötland, ett glasbruk som Torsten Jansson inte hunnit lägga sina giriga fingrar på (jag kommer aldrig förlåta dig för Orrefors!). Så jag köpte 7 champagneglas av en sort vi redan har; designade av Rickard Juhlin (världens främsta champagneexpert). Det fanns väl cirka 50 st på hyllan, men det är andrasortering i bruksbutiken så det kräver lite snurr mot ljus för att plocka ut de med minst fel, sen är de ju handgjorda eller munblåsta så lite avvikelser funkar ju. Jag kollade igenom rubbet, valde ut tio ok och kollade igenom även dem en extra gång så blev det sju kvar. Jag dissar 1. Ojämn botten: vickiga glas lever inte länge 2. Stora höjdskillnader 3. Skev kupöppning 4. Knott eller blåsor nära kupkanten.
Nu dricker jag en kopp kaffe framför pälsfällen nedanför brasan. Tur att värme stiger uppåt annars går nog fällen iväg snart och hittar ett svalare ställe.

Av ohejdat - 9 december 2014 11:13

Hann bläddra i julnumret av Alltommat i väntrummet hos tandläkaren igår; göra glögg på champagne!, då kan man ju lika gärna vaska.
Om jag stavar konstigt beror det på att Dante nyss sopade ner mina 49krs läsglasögon från Hemköp i Mölnlycke i golvet så de gick isär. Det var jag som sprallade upp honom.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards