Direktlänk till inlägg 2 december 2015

Upp med huvudena ur sanden.

Av ohejdat - 2 december 2015 06:29


Inatt har jag legat vaken och tänkt på sakernas tillstånd i allmänhet och resultatet av Statistiska Centralbyråns partisympatiundersökning i synnerhet. Var fjärde man i röstberättigad ålder har alltså svarat Sverigedemokraterna på frågan: om det vore val idag, vilket parti skulle då få din röst?

Det är val igen 2018 väl? Nuvarande regering bildades i minoritet hösten 2014 och fick knapp styrfart i decemberöverenskommelsen samma år. Ett år har gått och tre återstår (om regeringen inte faller i förtid), varav det sista brukar gå åt till mer valfläsk än realpolitik.

Inte mycket tid kvar alls med andra ord; att förhindra att vi inte hamnar i Tyskland på trettiotalet.

Jag fick fan ont i kistan av att se nyheterna igår. Jag tror inte att alla de som påstår sig vara beredda att rösta på Sverigedemokraterna verkligen sympatiserar med deras politik. De flesta är nog bara väldigt missnöjda med nuvarande politik och mycket oroliga inför framtiden i en mycket orolig värld.

Det finns en uppgift nu som är viktigare än alla andra och det är att förhindra att Sverigedemokraterna kommer i regeringsställning. Den stora gruppen missnöjesröstare kommer nog inte hurra och säga "där fick ni" (och till vem?) när de sätter igång att genomföra sin politik. Men då är det försent, då är Pandoras ask öppnad.

Så sluta käbbla med varandra och inse att ni har en gemensam värre och allt större fiende att motverka.

Vad sägs om en aprilöverenskommelse? Sluta sprätta sand på varandra, dra upp huvudena och sätt igång att samarbeta, ni har drygt tre månader på er tills dess, flytta maktens fokus från regeringskansliet till riksdagshuset, det som var meningen med decemberöverenskommelsen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards