Direktlänk till inlägg 30 september 2015

En massa mors lilla Olle på vift.

Av ohejdat - 30 september 2015 10:38

Idag har vi inte direkt kunnat gå ifred och godan ro i skogen. Friluftsdag heter fenomenet och det står tydligen "orientering" på schemat. Ett gäng vilsna killar i högstadieåldern har i omgångar stoppat mig, viftandes med en karta och bett om hjälp att peka ut var de är.

Jag är inte mycket till hjälp med sånt utan glasögon. Men det verkade som om jag kunde bra mycket mer än de avseende vad som är vad på en karta. Jaså; det där är en kraftledning? Och det gula ett öppet fält? Aha... Dessutom verkade skolan inte ha råd med kompasser, fast å andra sidan så har ju alla det i sin smartphone nuförtiden.

Om syftet med friluftsdagen är att få eleverna att känna sig okunniga, vilsna och frustrerade så har den här läraren lyckats bra. Fjuttiga kartutskrifter och dålig förförståelse. Och skitlångt till första kontrollen. Tur vädret bjuder på hög klar himmel och strålande sol. Och att skogen är bemannad med hyggliga hundtanter som kan dela med sig av sina bästa tips och tricks; ha koll på var ni har kraftledningen, för den går genom hela skogen, och till första kontrollen ska ni ha solen i ryggen när ni är på rätt väg.

Jag gick alltid vilse som barn, blev vän med järnvägsspår, telefonledningar, myrstackar (på stammens sydsida) och lyckades till slut efter långa omvägar hitta fram. Blev jag rädd där jag gick, så sjöng jag, det är väl därför jag fortfarande kommer ihåg texten till en massa Taubevisor och sjuttiotalets progglåtar.

Jag har alltid trott att jag har nån sorts nittiogradig felvinkel inprogrammerad i hjärnan, särskilt i städer, där tar jag numera rygg på Halvan som givetvis är en hejare på att hitta.

När jag gick i gymnasiet så hade vi också orienteringsdag i samma skog som jag rastade Dante i idag. Jag och min vän tog det lugnt, vi gick emellan kontrollerna och tog en fikapaus på en solig bergknalle, men vi tog dem allihop.
Dagen efter satt resultatlistan uppe på anslagstavlan, vår klasskamrat som var en inbiten tävlingsorienterare hade givetvis vunnit herrklassen och förstås kollat av listan redan på morgonen; han kom fram till oss på första rasten och var mäkta imponerad av att vi vunnit damklassen och med bara två minuter mer än hans tid.
Vi blev själva väldigt förvånade och förstås glada. På eftermiddagen kom gympaläraren och gratulerade och tyckte vi var imponerande duktiga och vi tackade förstås för berömmet.

Vad ingen tydligen insåg var att funktionären räknat fel på starttid och sluttid; han hade tappat bort en hel timma på vårt "snabba" resultat. Men det hade vi förstås inte hjärta att upplysa om:-)

 
 
Ingen bild

Humlan

30 september 2015 20:00

Tur att det finns hyggliga hundtanter när lärarna tydligen har missat att lära ut kartläsning (eller killarna inte lyssnade när det lärdes ut).
Jag kommer ihåg när skolan plötsligt fick för sig att vi skulle orientera i en okänd skog istället för i "hemskogen" där vi visste var kontrollerna var när vi tittade på kartan. Plötsligt var man tvungen att faktiskt orientera! (Men det gick!)

ohejdat

30 september 2015 20:48

Misstänker att de inte lyssnade förrän det liksom var skarpt läge i skogen. Man skickar väl inte ut elever med karta utan ha förklarat hur den funkar först.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards