Direktlänk till inlägg 14 september 2015

Charlotte Reimerson 2.0

Av ohejdat - 14 september 2015 17:00

Minns ni Charlotte? Hon är numera 88 år, men hon var en av mina hjältar och förebilder när jag var 12 år och prenumererade på Råd&Rön; ja det är faktiskt sant. Dessutom på Forskning & Framsteg samt Pax från Svenska freds och skiljedomsföreningen. Några år senare utökade det brådmogna barnet prenumerationerna till att även omfatta Ottar (som på den tiden hette RFSU-bulletinen) och mamma höll på att svimma. Syrran, den normala ungen läste ju Veckorevyn och Starlet. Men det är en helt annan historia.

Åter till Charlotte; hon var nog Sveriges första konsumentjournalist, långt före Sverker. Hon var stram och chic och stringent; handlarna som hon ställde till svars för dumheter och lurendrejerier darrade i snörskorna.

Idag tänkte jag på henne när jag köpte mitt gamla vanliga kaffe (ja, jo; jag har försökt hitta ett ekologiskt som smakar lika bra, men har inte lyckats, ännu, försökte med Hazienda för jag såg på Ulf Lundells blogg att han drack det, men våra smaklökar är uppenbart inte synkade). Halvkilospaketet hade gått ner i vikt mer än jag själv lyckats med hittills (proportionellt då): 10% kaffe har försvunnit; paketet innehåller numera 450g. Nu var kilopriset tillfälligt något lägre, men jag anar ugglor i mossen, det måste ju bara vara i syfte att dölja en kommande prishöjning. Ingen väntar sig väl en kampanj där det står "Nu något mindre förpackning!"

Sen blev jag paff när jag skulle köpa ni vet det där diskmedlet som man köpt sen barnsben. Det var miljömärkt på framsidan, men med baksidans varningtext, blev det hela aningen motsägelsefullt va? Funkar kanske om diskvattnet passerar ett kommunalt reningsverk men inte i baljan på landet.

 
 
Ingen bild

MM

14 september 2015 19:33

Har du provat Arvid Nordquists Reko? Reko(!)mmenderas varmt!

http://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/reko/

ohejdat

14 september 2015 21:27

Tror jag testat Arvid Nordquists svarta paket: både Eko o Reko, men det kanske är dags att ge dem en ny chans, Solid har jag missat, men den verkar inte vara mörkrost.

 
Ingen bild

Humlan

15 september 2015 08:42

Nu samlar jag ihop mina kommentarer i sista inlägget.
Det där med näsblod är jobbigt. Själv satt jag och blödde näsblod i väntrummet hos husläkaren i går. Tänkte att om jag inte får stopp på det så är jag ju på rätt ställe! Det slutade efter några minuter, men det rann rätt friskt ett tag. Men som Halvan har jag inte varit med om, ifall du inte hittar några huskurer så kanske du kan får råd från 1177? Jag kommer ihåg att min morfar fick bränna blodkärlen i näsan för många, många år sedan. Men sådana metoder tror jag att de har slutat med.
Jag tycker så synd om Dante när han deppar över att husse har åkt med resväska! Att ha en husse som försvinner iväg så ofta, fattar inte husse att flocken ska vara samlad?
Charlotte Reimerson var väl den som startade konsumentinformation, känns det som. Men det beror väl på när ens minne börjar! ;-) Men visst var hon respekterad och påverkade nog väldigt mycket under många år.
Jag har också reagerat på att de minskar kaffepaketen. Jag behöver hitta ett gott kaffe, men jag har dessutom börjat tycka att gamla favoriten Mollbergs är lite stark ... så jag får nog titta lite mer på den ljusare sidan. Ska kolla Arvid Nordquist.

ohejdat

15 september 2015 09:11

Både jag och Halvan har varit och "bränt" blodkärlen i modern tid så metoden lever, fast jag tror inte de egentligen bränner längre. Innan vi började äta Q10 så hade Halvan lite näsblod då o då som upphörde och jag gav Q10 äran ihop med att mitt tandkött slutade blöda. Men det här känns så kraftigt, men det blir väl att gå o bränna igen. Halvan var mest orolig för flygvärdinnornas reaktioner, men jag tror inte de vänder eller gör en extra landning för näsblod.

Mollberg var min gamla favorit i många år så vi har nog samma smak även när det gäller kaffe så återkom om du hittar nåt som duger åt oss!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards