Direktlänk till inlägg 29 augusti 2016

Snart åker vi och fyller på förrådet.

Av ohejdat - 29 augusti 2016 12:01


För den som händelsevis missat det; så älskar Halvan champagne. Jag med förstås. Och det var nu mer än två år sedan vi åkte dit och fyllde på flaskförrådet (och på vägen hem passade på att hämta en liten svart lurvig bebisjycke som sedan sov på bilgolvet mellan mina fötter).
Vi ska träffa åttioåriga damen som inte har nån skylt på sin vingård. Och som endast talar franska.
Vi ska lämna tillbaka champagneflaskan med flugorna i.
Vi ska se hur många lådor som går in i bakluckan på Halvans nya bil.
Vi ska shoppa lite annat också förstås; är det nån läsare som har tips på bra grejer som bara finns i Frankrike?

 
 
Ingen bild

Malin

31 augusti 2016 08:37

Jag köper alltid schalottenlöksvinäger från Amora (bäst!), foi gras (Carrefours egna ur kyldisken 200 gr) om du har kylväska med kylning. Den jan sedan förvaras hemma i frysen i månader. Till detta en Coteaux du Layon, fantastisk "vin doux" - hemligt tipps från vinförsäljaren på Hyper U. Goda små svarta oliver från Nyons och olika lokala fina olivoljor. Hallonvinägern från Maille är också väldigt god. För de som tycker om det så är även rilettes, från Reflets de France, väldigt bra! Ha det så trevligt och berätta gärna vad du köpte.
Malin

ohejdat

31 augusti 2016 09:08

Toppen Malin! Tack!
Rilette brukar jag köpa o valnöts- o hasselnötsolja o hallon- o dragonvinäger. Schalottenlöksvinägern ska jag definitivt spana efter.Men det får bli lever på burk för vi har ingen kylning tyvärr, annars hade jag släpat hem roquefort, comte, brie de maux. Vinet måste också undersökas, det har gått min näsa förbi.

 
Ingen bild

Ohejdat

31 augusti 2016 09:59

Men nu ramlade slanten; det är ju därifrån Moulin Touchais kommer från och det är underbart gott.

 
Ingen bild

Malin

31 augusti 2016 11:45

Moulin Touchais känner jag inte till men köp några flaskor coteaux du layon som är mycket mer prisvärda än Sauternes. Den är ju även god efterrätter om man inte har någon foie gras till hands ;-) .
Jag brukade också köpa valnötsolja men har inte hittat någon på länge. Jag vet att de i flera år hade problem med mögliga nötter och att de därför inte fanns någon bra olja att köpa. En fin vitlöksfläta med färsk vitlök är också trevligt att ta med hem.

ohejdat

31 augusti 2016 13:22

Det där nötproblemet får vi kolla upp. Mitt problem brukar vara att nötoljorna hinner härskna innan jag förbrukat dem.
Tror faktiskt Moulin T är den mest kända vingården i appelationen Coteaux du Layon.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards