Alla inlägg den 4 september 2015

Av ohejdat - 4 september 2015 14:23

Nyss han ute i trädgården och försökte sätta på lille Leo, en gullig liten kastrerad blandis; han krälade och drog sig fram över gräsmattan, han såg ut som en pudelkrullig groda med benen utsträckta åt varsitt väderstreck. Hade allt sjå att hålla emot. Fattar inte riktigt hur hans drifter funkar för han brydde sig inte ett dugg om tiken som var med.

Av ohejdat - 4 september 2015 10:35

Igår var det som om den syriska flyktingkatastrofen började. Som iallafall pågått i två år. För det fanns ett starkt foto att ha mage att publicera och det hade utgivarna: på en treåring som drunknat i vår omtyckta semesterpool Medelhavet. Tidningar, TV, tweets, Instagram och FB-vänner: överallt ett engagemang och tips om hur man kan swisha en peng eller två till organisationer som Röda Korset, Rädda Barnen, UNICEF.

Slutar barn att drunkna om jag skickar hundra spänn?, eller om jag skickar femtusen? Förmodligen inte. Men kanske nån i ett flyktingläger får ett bättre tält eller rena underkläder om jag ger en peng ändå.

Mitt samvete är av den typen att tanken på att vi snart ska åka och plaska runt i detta hav, morgonströva längs stranden, beställa en caffe frappe vid lunch och sitta i skuggan i hamnen och titta på de snabba fiskarna under bryggan, dricka champagne medan solen går ner och vågorna stillar sig; det tar emot, det känns inget vidare.
Och jag behöver ingen bild på ett drunknat barn, jag har inte glömt Lampedusa hösten 2013.
Det finns ändå inget pris på mitt samvete, det finns inget belopp som räcker för att döva den känslan av livets makabra orättvisa. Men jag ger en peng ändå.

Situationen för syrierna på flykt blir inte bättre om jag stannar hemma eller åker till nåt annat hav. Det är inte som att sluta äta danskt fläskkött för att danska grisar ska få det bättre eller köpa ekologiska bananer för att bananplockarna inte ska behöva bli sjuka av gifterna. Eller som när vi bojkottade sydafrikanska varor. Men jag kan ge en peng ändå och hoppas lindra någons lidande.

Jag tror IS har inlett det som i framtidens historieböcker kommer att kallas det tredje världskriget, jag tror inte FN kan avvakta att ingripa ytterligare och jag tror att EU måste hjälpas åt över nationsgränserna nu genast. Det är politik på högsta nivå och inte allmosor som behövs, men jag ger en peng ändå.

Du också kanske?
.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards