Direktlänk till inlägg 6 oktober 2014

Middagstips? nä, men musik!

Av ohejdat - 6 oktober 2014 20:27

Jag har ju lovat skriva vad vi äter till middag här som inspiration till en vän som aldrig kan komma på vad hon ska laga till middag. Det har ju gått sådär, en slarvig skafferitömmarvecka före en veckas chartermiddagar på Cypern var väl inte vad hon hoppades på. Och nu när vi kommit hem har vi bestämt oss för att kasta lite (mycket) kroppslig barlast överbord med hjälp av LCHF (igen) och det är vännen definitivt inte intresserad av. Så snipp, snapp, snut så var middagssagan slut.
Här kommer istället ett musiktips, en låt med en av mina favoriter: Tom Waits från albumet "Swordfish Trombones". Låten heter "Soldier's Things". Jag har tolkat den som en ganska sublim antikrigssång som räknar upp saker till salu på en loppis. Den finns att höra på Youtube också, men tål att läsas som en dikt.

Davenports and kettle drums
And swallow-tail coats
Table cloths and patent leather shoes
Bathing suits and bowling balls
And clarinets and rings
And all this radio really
Needs is a fuse
A tinker, a tailor
A soldier's things
His rifle, his boots full of rocks
And this one is for bravery
And this one is for me
And everything's a dollar
In this box

Cuff links and hub caps
Trophies and paperbacks
It's good transportation
But the brakes aren't so hot
Necktie and boxing gloves
This jackknife is rusted
You can pound that dent out
On the hood

A tinker, a tailor
A soldier's things
His rifle, his boots full of rocks
Oh, and this one is for bravery
And this one is for me
And everything's a dollar
In this box

 
 
Ingen bild

Humlan

7 oktober 2014 11:06

Jag har ett problem med Tom Waits, jag har så svårt att höra hans texter. Trots detta har han nog givit mig min häftigaste konsertupplevelse! Så länge sedan och ändå så tydlig i minnet.

ohejdat

7 oktober 2014 11:53

Det finns ett band som sjunger Tom Waits på svenska, återkommer i ämnet. Har för mig Gerhard Hobersdorfer är med, men kan ha blandat ihop det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards