Alla inlägg den 5 oktober 2014

Av ohejdat - 5 oktober 2014 14:37

Ni har märkt att hallonen som växer i vår trädgård är i huvudsak gula? Fast vi köpte femton röda plantor förra hösten. Fem hösthallon och resten vanliga trädgårdshallon: Malling Promise. Men som framgått av fotona så är det gula hallon vi skördar i mängder. De är felmärkta förmodligen redan i Holland. Tänker i alla fall inte ta nån dust med byhålans mest egensinniga handelsträdgårdsmästare. Förra gången skulle han skoja med mig och sa "akta så du inte får punktering" när jag höll upp en taggig ros. Gubbe!
I alla fall så har Halvan bestämt hävdat att han tycker att röda är så mycket godare än gula (vet även att han tycker att de ser ut som om de har tre dagars skäggstubb). Vilket inte syns på de röda fast de är lika "håriga". Så upp till bevis då: Halvan utsattes för ett blindtest. Resultat: på ett bär av sex gissades rätt färg. Det är ju värre än ren sannolikhet, det måste ju tyda på att han egentligen tycker gula är godare! Nästa gång släcker jag ljuset när vi äter efterrätt.

Av ohejdat - 5 oktober 2014 14:19

Står i kön till kassan och försöker få tiden att gå. Kollar som förströelse runt efter varor jag aldrig köper: kvällstidningar t.ex Tror jag köpt Aftonbladet en gång för att få tag i en familjeläktarekupong till en allsvensk match. Och så kallade damtidningar: ja färre gånger än det går att räkna på ena handens fingrar. Inför en tågresa och en flygresa var det väl.

Av ohejdat - 5 oktober 2014 14:12

Då har jag modellen.

Av ohejdat - 5 oktober 2014 08:35

Det här är världens äldsta träd. Nåja: trädsort alltså, Ginko Biloba. Det är ett barrträd trots att barren ser ut som små vackra solfjäderformade blad. Det här på en granngata ska vara planterat när huset byggdes, alltså för en femtio år sedan. Jag köpte ett förra året som står tillfälligt jordslaget vid komposten innan jag kommit på var det ska stå.
Vi blev erbjudna en rönnsumak förrförra veckan av Halvans kollega. Men nej tack. Det är ett fantastiskt vackert träd, men vad som får flytta in i denna trädgård väljs med omsorg ur bekvämlighetssynpunkt. Inga taggiga växter, inga med bär man inte kan äta (där försvann sumaken) och inga som skjuter en massa vildskott (där försvann sumaken). Ej heller starkväxande träd med en stor bladmassa som kan hamna i dammen (där försvann sumaken igen!). Fick en ros av göteborgsvännen på besök, så jag verkar få göra ett undantag.
Halvan sover fortfarande, kom hem mycket slokörad sent igår efter att favoritlaget fått skrällstryk i både fotboll och hockey.

Av ohejdat - 5 oktober 2014 08:15

Femte oktober och jag startar söndagen med att plocka hallon.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards