Direktlänk till inlägg 5 oktober 2014

Tankar om femte trädgården

Av ohejdat - 5 oktober 2014 08:35

Det här är världens äldsta träd. Nåja: trädsort alltså, Ginko Biloba. Det är ett barrträd trots att barren ser ut som små vackra solfjäderformade blad. Det här på en granngata ska vara planterat när huset byggdes, alltså för en femtio år sedan. Jag köpte ett förra året som står tillfälligt jordslaget vid komposten innan jag kommit på var det ska stå.
Vi blev erbjudna en rönnsumak förrförra veckan av Halvans kollega. Men nej tack. Det är ett fantastiskt vackert träd, men vad som får flytta in i denna trädgård väljs med omsorg ur bekvämlighetssynpunkt. Inga taggiga växter, inga med bär man inte kan äta (där försvann sumaken) och inga som skjuter en massa vildskott (där försvann sumaken). Ej heller starkväxande träd med en stor bladmassa som kan hamna i dammen (där försvann sumaken igen!). Fick en ros av göteborgsvännen på besök, så jag verkar få göra ett undantag.
Halvan sover fortfarande, kom hem mycket slokörad sent igår efter att favoritlaget fått skrällstryk i både fotboll och hockey.

 
 
Ingen bild

Humlan

5 oktober 2014 10:30

Det gäller ju att förstå konsekvenserna när man planerar en trädgård. Några låter slumpen (och presenterna) styra, det kan bli väldigt bra, men jag är ganska säker på att en sådan trädgård kräver en hel del jobb. Andra förstår vad som händer i trädgården och med växterna och planerar för att dom ska få det utseende dom vill och att den kräver den arbetsinsatsen som dom är beredda att lägga ner.
Klokt av dig att tänka efter före!
Själv har jag ingen trädgård, men jag har haft massor med krukväxter. Jag har fortfarande många och även nu är det egentligen för många, men det är svårt att skiljas från favoriter (som är svåra att få tag på om jag skulle ångra mig) och svårt att välja vad man ska ha kvar.
Men jag känner igen problemet när man får (kruk)växter i present som egentligen inte passar in och som innebär ett jobb som man egentligen inte vill ha!

ohejdat

5 oktober 2014 14:11

Krukväxter har jag mycket att lära mig om. Då vet jag vart jag ska vända mig i fortsättningen.

 
Ingen bild

Humlan

6 oktober 2014 11:33

Du är välkommen!

ohejdat

6 oktober 2014 17:51

Tack! Jag börjar direkt: Doftranka är fin, men jag har gett upp för varje gång jag köper en så trillar blommorna av nästan så fort vi kommit innanför dörren.

 
Ingen bild

Humlan

7 oktober 2014 11:37

Haha, det är klart att du väljer en av dom som jag har fått ge bort direkt för att jag inte klarar doften. Så jag har inte försökt sköta den själv.
Men allmänt:
Blommorna ramlar oftast av för att den har torkat upp för mycket. Det kan också vara temperaturväxlingar, både när man fraktar den och att den kommer till en varm och torr miljö, i hemmet, efter att ha haft en växthusmiljö med perfekt ljus, lufttemperatur och framför allt luftfuktighet. (Frakt till affären kan ha börjat stressprocessen medan resultatet inte syns förrän den kommer till köparen.)
Har du testat att vänta och se om det kommer nya blommor. Ofta behöver ju blommorna vänja sig vid det nya stället, har man tålamod så kommer blommorna igen. Så har det varit för många av mina blommor, men jag har aldrig testat på Doftrankan eftersom jag inte klarade av doften.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp även om det inte var så specifikt!

ohejdat

7 oktober 2014 11:56

Tålamod ja; får man med det i en liten påse när man köper blomman?
Tack, jag tror du har rätt, fast ibland har det nog även varit tvärtom: för mycket vatten istället för uttorkning.

 
Ingen bild

Humlan

7 oktober 2014 20:36

Ja, rent allmänt så säger man att fler krukväxter vattnas ihjäl än torkas ihjäl! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards