Alla inlägg under juni 2014

Av ohejdat - 16 juni 2014 08:16

Väntar på att Dante ska vakna, han verkar lika sugen på sovmorgon som husse idag. Han har knött in sig under sängen och vägrar komma ut, man hör bara snusningar och små smaskningar. Hunden alltså.

Av ohejdat - 15 juni 2014 23:03

Den indiska familjen hade med sig väldigt fina och dyra presenter de hade införskaffat i kaffebutiken i hemska köpcentrumet här intill. Jag tycker att det är väldigt trevligt med en liten present från gästerna, men det behöver inte vara värt flera hundra kronor. Ska försöka nästa gång vi bjuder hit dem; att verkligen etablera att de inte ska ta med nåt. Kan ju bli en börda att bli bortbjuden om man ska punga ut en massa presentpengar varje gång man blir bortbjuden.

Av ohejdat - 15 juni 2014 15:01

Golden retrievern Frasse blev först att testa ringklockan. Det firades med ett dopp i dammen för hans del, Dante var dockväldigt entusiastisk Hangaround på kanten. Skulle förstås fotat! Får bli nästa gång. Har idag plockat fästing nummer 17.

Av ohejdat - 15 juni 2014 14:58

Full fart. Snart kommer våra indiska gäster. Det blir grillad lax, grillspett på nötytterlår och hamburgare. Har gjort glass och bakat rabarberpaj. Dante är nybadad och Halvan putsar grillen. Här är glassen imorse, tänk om man nån gång kunde va ute i god tid med glasstillverkningen ...

Av ohejdat - 14 juni 2014 10:21

Skulle precis skriva ett inlägg om min nya fina jacka som Dante lyckades paja ena fickan på redan imorse.
Men sen såg jag den här bilden ...
Så sant, så sant.
Önskar alla en ljuvlig dag!

Av ohejdat - 14 juni 2014 08:25

Sådär ja; nu är ringklockan på plats.
Och timjan, gräslök och salvia blommar vid komposten.

Av ohejdat - 13 juni 2014 14:53

Dante låg så lugnt o fint när jag dammsög, äntligen tänkte jag och premierade lugnet med några godbitar. Men istället för att anfalla och skälla på dammsugaren hade han effektivt protesterat i tysthet; och kissat på mattan.
Liite skyldig ser han allt ut.

Av ohejdat - 13 juni 2014 14:09

Ni som läst här tidigare vet att jag är en räpig konsument med höga krav. Fast jag tycker det handlar om självklara krav. Idag var jag iväg och handlade i ett närbeläget storköp och gick som vanligt igång på bristerna där. Om man håller sig med fiskdisk och delikatessdisk så gissar jag att man kanske inte har så stor vinstmarginal på just den manuella försäljningen. Jag tror man som handlare får betrakta manuella diskars produkter som lockvaror. Man åker till butiken för man är sugen på lite av den franska salamin eller en bit grottlagrad gruyère (fick kolla stavningen) eller vad nu gottetarmen pockar på och så handlar man resten på samma gång. Ett hekto Mortadella och ett hekto Parmaskinka tar ju sin lilla tid att skiva upp. Så det blir inte många kilo sålt per timma och personal. Men; måste man sköta sig och sina varor för att de ska locka kunder.
Idag ville jag som vanligt ha musslor (jag kan säga till de dagar jag inte skulle vilja ha musslor), så jag bad tjejen i disken tala om för mig vad det stod för datum på näten, det fanns två sorter och datumen talar alltså om skördedag eller när musslorna alltså fiskades upp ur havet och hamnade i nätet. Den ena sorten var märkt 5 juni: alltså åtta dagar sedan och den andra 3 juni: alltså tio; 10! dagar sedan. Så då sa jag förstås att det fick vara med musselköp för min del och hon återgick till det salladsskärande hon motvilligt lämnat för att serva mig. Sedan gick jag till delikatessdisken som ligger intill och fick vänta en bra stund på salladsskärerskan. Jag bad om en bit PrimaDonna, hon måttade ut och jag sa tack, det blir bra, sedan tryckte hon sig igenom osten med kniven genom att vicka på den så osten sprack i många smådelar. Jag sa oj, den där var visst svår att skära och förväntade mig att hon skulle skära en ny bit (och använda smulorna till sin sallad kanske?), men icke, hon svarade inte, utan plastade om och gav mig ett ostpussel för 87kr. På frågan om jag önskade något mer kändes svaret nej tack naturligt. Dessutom var Mortadellan bara en torr och böjd skalk.
Mozzarella: ekologisk variant från Zeta var på extrapris, hittade några påsar med bäst före 140531, var ju ett tag sedan och en med 140614; vilket kändes lite kort. Man måste kolla varenda varas datum i den här butiken. Gräddhyllan gapade tom, om man ville ha vanlig 40% och inte den med guarkärnmjöl tillsatt.
Och visst, man kan ju rösta med fötterna och sluta handla där helt enkelt. Men jag skulle så gärna se att det kom en ny föreståndare och blåste in nytt liv och engagemang i personalen, för det måste vara där skon klämmer.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards