Alla inlägg den 7 april 2017

Av ohejdat - 7 april 2017 08:23


Har missat att fixa en ingrediens till tacosmyset som jag blev väldigt förtjust i på resan.
Salsa verde.
Nåt helt annat än den salsa verde jag lärt mig i Spanien där det brukar vara en grön sås mixad av olivolja, persilja och vitlök, typ spansk pesto liksom.
Den här såsen till det mexikanska köket är gjord på tomatillos. Och förstås koriander, lime och vitlök. Borde köpt med mig en flaska hem. Eller finns det att köpa i Sverige? Jag är som sagt inte alls hemma i butikshyllan med tacostillbehör.
Hittade dock vid googling denna trevliga blogg med ett recept:
http://www.barariktigmat.se/index.php/region/usa/item/304-salsa-verde
Så nästa gång jag hittar tomatillos (gissar Hötorgshallen) så ska jag göra ett försök.

Av ohejdat - 7 april 2017 08:05


Det blir fredagsmys ikväll. Halvans dotter med sambo kommer hit. Jag är verkligen fortfarande novis på det här med tacos. Men nu har vi ju ätit genuint mexikanskt två gånger på resan. Så jag har liksom sett facit, men bara svennebananvarianten en gång hemma hos Halvan för nästan tjugo år sedan. Små skålar med hackad gurka, lök, tomat, paprika och så burkmajs(!) och riven ost och créme fraiche. Färdigköpt salsa, en mystisk ostdip och ingen guacamole. Sen var det en obrynt(grå) nötfärs kryddad med mixpåse. Och hårda tacoskal som man försökte få att hålla ihop åtminstone medan man fyllde dem så man kunde senarelägga katastrofen till första bettet och hela innehållet sipprade ner mellan skalbitar och fingrar.
Hade ju varit kul att baka egna tortillas, men nu får det räcka med iallafall hemgjord salsa och guacamole: jag jobbar sent ikväll så de är redan här när jag kommer hemfarande i sommelierförklädet.
Halvan ska ta hand om färsen.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards