Direktlänk till inlägg 6 juni 2016

Basil where are you?

Av ohejdat - 6 juni 2016 14:40


Sjätte juni. Det är nationaldag, men också jubileumsdag för oss, för mig och Halvan. Vi firar nitton år tillsammans idag.
Så Halvan hade bokat bord på Tommy Myllymäkis Julita värdshus.
Vi har alltså alldeles nyligen intagit en trerätterslunch med champagne till utsikten över sjön Öljaren.
Det var gott, men över hela måltiden vilade ett drag av Fawlty Towers.
Champagnen var inte kall. Men det var den förväntat varma nässelsoppan. På rabarberefterrätten hade någon spillt äggula på Halvans tallrik. Han fick dessutom äta sin gösvarmrätt utan potatis, den glömdes helt enkelt bort. Vi fick be om en ishink till vår Pol Roger och fick till slut en med is, men utan vatten; svårt att trycka ner flaskan då. Tre tallriksserveringar utan att besticken fanns på plats, typ ingen sked till soppan, ingen sked till efterrätten och varken kniv eller gaffel till varmrätten. Servitrisen undvek ögonkontakt och alla bord fick själva hämta peppar och salt. Vinet presenterades inte utan kom öppnat till bordet.
Nu tror ni det var full rulle, att de ovana servitriserna hade fullt upp hela tiden, men nej; max var en tredjedel av borden besatta. Men vår servitris hade svårt med logistiken; hon tar fram vår flaska, men springer runt med den medan hon tar emot nya gäster och sedan är ute i köket och hämtar vitvinsglas.

Men, men en måltid kan bli minnesvärd av flera skäl och den här kommer vi att skratta gott åt länge.
Jag tycker dock att Tommy Myllymäkis mat förtjänar bättre hantering. Trodde idéen med en så begränsad meny, typ två alternativ av vardera servering borde bädda för rutin och säker servering även av sommarpersonal.

 
 
Ingen bild

Humlan

6 juni 2016 19:49

Alltså jag hade blivit en Mycket Sur Matgäst, ni verkar ha mycket mer överseende än vad jag har.

ohejdat

6 juni 2016 21:09

Det hela blev så absurt till slut, så när Halvans efterrättstallrik dök upp med sina gula äggfläckar så blev det liksom bara fniss av det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards