Direktlänk till inlägg 11 maj 2016

Blir nog enklare att notera var jag INTE har träningsvärk imorgon.

Av ohejdat - 11 maj 2016 15:39


Skulle ju inte blogga om jobbet, men en reflektion bara efter tre timmars arbete i upptempo före butiksöppning; hade jag nyss köpt ett gymkort så hade jag ångrat det. Det behövs inte. De där trekiloshantlarna i kartongform med kran på, som man langar upp på hyllan fyra om fyra kommer göra under.

Och ikväll ska jag ut och ta upp nät, förhoppningsvis fyllda med gös.

Kan ni de olika öltypernas glas förresten?

 
 
Ingen bild

Humlan

11 maj 2016 21:57

Nej jag kan inte ölsorterna, behöver lära mig med där. :-)

ohejdat

11 maj 2016 22:16

Jag ska säga att jag blev lite osäker efter googling. Ska kolla med mina kunniga kollegor innan jag återkommer med facit.

 
Ingen bild

Soffi

12 maj 2016 07:25

:) Färgmässigt skulle man ju kanske kunna gissa på weissbier, stout o infia pale ale i övre raden o isf är kanske första glaset i nedre raden ev porter?... Rena chansningen dock. O så lager o pilsner eller tvärtom?!?! Kul! Hade ingen aaaaaaning om att det behövdes så många olika glas för att dricka öl :-).

ohejdat

12 maj 2016 11:26

Egentligen behövs ju inget glas alls :-) ja, om man får ölet i flaska och kan med att halsa ;-)
Men det är onekligen godare att dricka ur ett fint glas.
Hemma har vi två sorter, ett ganska högt och rakt för lager och ett kupigt för skummande öl. Det tycker jag räcker, köksskåpen håller med.
Tror Malin som också kommenterat har rätt i sina förslag. Ska fixa facit av kollegorna.

 
Ingen bild

Malin

12 maj 2016 08:19

1 Pils, 2 guinnes, 3 ale, 6 weissbier
4 och 5 kan jag inte 😬!

ohejdat

12 maj 2016 11:33

Jag tror du har rätt och verkar vara riktigt haj på öl;
1 är för pilsner/lager
2 för stout typ Guinness
3 för ale
och
6 för weissbier

När det gäller
4 och 5 så tror jag
4 bägare för belgiska öl typ kriek
och slutligen att
5 för ipa; indian pale ale, fast de flesta ipaglas jag sett på krogen har ihålig fot, så säker är jag inte.
Återkommer när jag fått klara besked från ölansvarig kollega.
Men duktigt kunnigt Malin, tror jag iallafall.

 
Ingen bild

Malin

12 maj 2016 12:03

Jag funderade på om 4:an skulle vara för kriek men det har varit mycket "öppnare" och något flackare glas när jag har druckit det om du förstår vad jag menar? Jag bor i Tyskland så det kanske var lite fuskigt av mig. Dessutom älskar min man Guinness 😄👍. Är nyfiken på vad Du får för svar av kollegorna.

ohejdat

12 maj 2016 13:49

Det kan ju vara nåt helt annat än kriek, men inte altbier väl?; det måste ju du o maken ha kläm på, det är väl småglas?

 
Ingen bild

Soffi

12 maj 2016 12:06

Imponerande!! O kul! Så har vi lärt oss ngt nytt denna dag! :-)

ohejdat

12 maj 2016 13:52

Vänta på facit Soffi :-)

 
Ingen bild

malin

12 maj 2016 18:54

Nä, 4:an är nog kriek enligt Google. Men det finns lite olika varianter såg jag. Altbier (halv mörkt och något beskt) från Düsseldorf är ett rakt smalt glas 0,2 liter. Samma för, kölsch, från Köln såklart, men det är ett ljust öl som vi i närheten av Düsseldorf kallar "schädelbräu" = något man får ont i huvudet av ;-)

ohejdat

12 maj 2016 19:20

Ja, det hörs ju redan på namnet; schädelbräu att det borde ge skallebonk.
Kommer ihåg de små "saftglasen" i Düsseldorf nu.

 
Ingen bild

Malin

12 maj 2016 19:38

Saftglasen är där så att ölet är kallt hela tiden, dvs man dricker ur och beställer nytt hela tiden, haha! det passar naturligtvis inte till literbägarna som man dricker weissbier ur i München. Men gott e're!

ohejdat

12 maj 2016 21:49

Ja altbier var gott, vill minnas att de hårt arbetande servitriserna i Altstadt hade ett effektivt sätt att hålla räkningen på glasen, men kommer inte ihåg hur.

 
Ingen bild

Malin

13 maj 2016 08:33

För att hålla koll på hur många öl du dricker så gör de enkla streck på en "bierdeckel", dvs såna där runda pappunderlägg till glasen. Den får man inte ha bort och skulle man byta bord så måste man ta med sig sin bierdeckel. Så funkar det även på många restauranger när man bara dricker någonting. Beloppet eller streck skrivs upp på papprundeln.

ohejdat

13 maj 2016 12:47

Just så var det ja! Tack.
Idag har vi haft ölprovning på morgonen; den nya smaktypen mellanmörk lager; dit hör nog altbier skulle jag tro.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards