Direktlänk till inlägg 6 april 2016

En vilsen timma i telefonen.

Av ohejdat - 6 april 2016 16:10


Åttiotaggarmamman ringde igårkväll.
Hade blivit uppringd av en så trevlig mäklare. Som undrade om de inte ville ha en värdering av villan. Jo, det kunde hon visst tänka sig och visst; han kunde få komma på fredag.
Sen ångrade hon sig.
Ringde mig; kunde jag ringa och avboka?
Hon kom inte ihåg vad han hette, men han lät ung och han lät väldigt trevlig, nåt på J kanske?
Men vilken mäklarfirma var det då?
Nej det kom hon inte ihåg; kanske Svenska Fastighetsbyrån?
Så jag började med Svensk Fastighetsförmedling, fortsatte med Fastighetsbyrån, Länsförsäkringar, Skandia, Mäklarringen, Mäklarhuset och ingenstans fanns det en trevlig ung man på väg till åttiotaggarna.
Blev lika trött som Dante.

 
 
Ingen bild

Humlan

6 april 2016 19:10

Min första tanke:
Det där låter som en tävling där deltagarna får nästan omöjliga uppgifter som de ska lösa.

Min andra tanke:
Var det verkligen en mäklare eller var det någon som försöker lura sig in hos äldre (lite förvirrade) människor?

Hoppas du hittar /har hittat honom, att han var en riktig mäklare och kan avboka besöket.

ohejdat

6 april 2016 21:11

Du är inne på samma spår som Zorros matte; hon trodde också att det kunde va ett sätt att ta sig in hos gamlingar. Får lämna tydliga instruktioner till åttiotaggarna; inget besök om inte jag är med.

 
Ingen bild

Soffi

7 april 2016 07:21

Tycker oxå det låter 'skumt'! Särskilt som han inte gick att identifiera/hitta heller. Så trist att äldre blivit målgrupp för bedrägerier. En äldre släkting köpte värdelös matta för 35 000:- av en såå trevlig ung kvinna som 'studerade i Sverige o försörjde sig o familjen i hemlandet på att sälja kvalitetsmattor'. Denna försäljning/köp lär ha försiggått i hallen i bostaden (sk uppsökande verksamhet ;)). Även om jag gott kan tänka mig att det nog bjudits på kaffe m hembakt i 'salen'.. Vid iaf något av de två till tre besök denna försäljning krävde. INGEN fick under tiden reda på vad som var i görningen. Så - var glad över att de själva reagerat o ifrågasatt! Under mäklaretiketten lär ju vederbörande insistera på att få se sig omkring, ordentligt.. Kan taggarna ev instrueras i att ta kort genom ngt fönster på den/de som ev kommer?
Skall du kanske ringa/tipsa polisen o höra om de känner till någon våg av mäklaruppringningar? De kan ju ev rentav vara intresserade.. Ibland bra att överreagera lite. Vi hade såå gärna gjort det när 'studentskan' var i görningen, men fick aldrig chansen. Lycka till!

ohejdat

7 april 2016 11:54

Det där matt-tricket gick även min gamla moster på. Hon betalade 25 tusen för nåt Wiltonaktigt; också i hallen. Och skämdes för sin egen dumhet så hon inte ville berätta för sina barn. Ska nog faktiskt ta och ringa taggarna idag och verkligen få dem att avböja ett besök. Tack för varningen Soffi, precis som du säger: om det är en fuling lär han ju be om husesyn.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards