Direktlänk till inlägg 17 januari 2015

Det smakar inte alls korv!

Av ohejdat - 17 januari 2015 12:38

Jag har precis chockat Halvan genom att servera rökt te till hemgjorda räkmackor (glömde ta en bild på dessa generösa räkhögar så det får bli en på tekannan och fulkoppen istället).

Är jag ensam i hela världen om att gilla Lapsang Souchong?

 
 
Ingen bild

Humlan

17 januari 2015 18:07

Nej du är inte ensam, jag har träffat flera av den där sorten som gillar den rökta sorten! ;-)
Själv är jag så känslig mot röksmaken så att jag inte dricker rött te för att det smakar rökt. Och det är flera av de kinesiska tesorterna som jag känner en röksmak i. Jag har gått åt andra hållet, jag dricker oolong (vietnamesiskt, den smakar inte rökt!) eller grönt te, svaga tesorter där jag har fått träna mig för att känna smaken. Problemet nu är att jag gör slut på vattentermometrar på löpande band. Just nu använder jag ugnstermometer så att den larmar när vattnet är 75 grader. (Men de går sönder hela tiden! morr)

ohejdat

17 januari 2015 22:52

Du är en riktig tekonnässör du Humlan! Ett tips är att skaffa en vattenkokare som min: en Braun som man kan ställa in på temp mellan 70-100 grader. Jag dricker ju även japansk Genmaicha som man ska brygga vid 70-75 grader. Kan va nåt för dig.

 
Ingen bild

Humlan

18 januari 2015 10:47

Jo, jag har funderat på vattenkokaren. Det är väl inte så mycket snålhet som att det retar mig att betala för el när jag har gasspis som jag betalar dyrt för. Jag är för dålig för att orka laga mat så ofta som jag borde, (lever på färdigmat, onyttigheter och mackor, och ser ut där efter) spisen används mest till att koka vatten på och för det betalar jag flera hundra kronor varje månad, ska jag då köpa en dyr vattenkokare och betala för elen... men det blir väl så snart.
Jo jag har testat Genmaicha, men nu var det ett tag sedan jag hade det hemma. Det var ett te som jag först inte gillade alls, tyckte bara det smakade rostat ris (konstigt!) men efter ett tag så ändrade jag mig. Nu när jag började tänka på det så blev jag sugen! Jag behöver ta mig till min teaffär snart, kanske skulle köpa ett hg.

ohejdat

18 januari 2015 14:33

Men då är det nog bra att du använder spisen som vattenkokare :-) har för mig att man bör använda gasdrivna grejer lite då och då för att de ska må bra. Kom på att min vattenkokare är från Krups, modellen heter Pittsburgh och den har jobbat på bra dagligen i många år, men: den piper, när vattnet är klart är väl ok, men också när jag sätter kannan på plattan. Jag är inte så glad över ljudliga hushållsapparater som man inte kan välja tyst läge på.
Om teet: Genmaicha är mitt sommarte framför alla, dricker det kallt då som japanerna, har märkt att det gärna smakar för mycket poppat ris och beskt om det bryggs på för hett vatten.

 
Ingen bild

Humlan

18 januari 2015 18:58

Inte visste jag att de dricker det kallt! Jag dricker ju gärna kallt te på sommaren, så det ska jag försöka komma ihåg när det har blivit varmt igen.
Och visst blir både grönt och oolong te beskt så fort man har för hett vatten. Det kan hända att jag hade det med Genmaicha förr, för då använde jag inte termometer utan försökte gå på gehör och jag har märkt att nu att det var varmare än jag trodde när det började låta.

ohejdat

18 januari 2015 20:10

När man är i Japan och äter på sushi- och nudelställen så är teet som ingår varmt under höst och vinter. När vårvärmen kommer så börjar de servera det kallt istället. Minns att jag varit i Tokyo i början på april och då var på vissa ställen teet kallt och på andra varmt, verkade hänga ihop med dagsformen på vädret och kockens humör. Halvan kände alltid hoppfullt på koppen efter servering; han gillar kall dricka han.
I drickaautomaterna som finns i nästan varje gathörn finns alltid både varmt och kallt te att köpa (röd prisetikett=varmt, blå=kallt).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards