Direktlänk till inlägg 4 februari 2017

Det började bra.

Av ohejdat - 4 februari 2017 18:34


Tar mig ett skumbad i ett nersläckt badrum till ett sista glas Beaujolais Nouveau. Medan Halvan glor på hockey och Dante chillar på nya mattan i iskalla gästrummet. Tja, allt är liksom frid å fröjd och stillsam, lagom trist Svenssonlördagskväll. Men pytt heller. Råkar glo över badkarskanten medan jag ligger kvar under tömningen; vattnet från karet täcker plötsligt golvet en bra bit upp på tröskeln.
!!!!
Det blir så brutalt; upp som en naken fläskraket å tända och stänga bottenventilen och ner på knä på klinkergolvet å slita loss fronten och dra upp vattenlåset ur avloppet. Där sitter felet: mitt hår ihop med Dantes hår; det bildar en tät matta. Jag förskonar er från illustrativa bilder.

 
 
Ingen bild

Humlan

5 februari 2017 21:28

Burr! Det var brutalt att behöva hoppa upp och fixa sådant mitt i badet, skönt ändå att du hittade felet. (Jag svär över att mitt eget hår orsakar stopp, så jag känner igen problemet.)

ohejdat

6 februari 2017 07:13

Jag har ju alltid tänkt att jag ska sluta fälla hår så mycket, men oavsett dyrt kosttillskott jag petat i mig (Priorin, värsta B-vitaminbomberna osv.) så har det inte hjälpt. Målet har förstås varit fylligare hår och färre strån på tröjryggen, men gärna även mindre uschel i avloppet. Har du hittat nåt undermedel?

 
Ingen bild

Humlan

6 februari 2017 09:27

Tyvärr är det snarast tvärt om. Jag tror att jag har tappat hälften av håret de senaste månaderna, i alla fall känns det så. Jag kopplar det till mitt allmänna mående och att jag dessutom är stressad över hela den här boendesituationen som jag inte orkar lösa och fixa. (Jag har bett om hjälp, men tyvärr får jag inte det.)

ohejdat

6 februari 2017 09:47


Nu är det ju enkelt för mig att hitta på förslag på lösningar som inte alls har bilden klar;
Men hur vore det att provbo i radhuset under en längre period och hyra ut lägenheten under tiden för att verkligen känna på det i skarpt läge? Skulle väl inte vara omöjligt att hitta nån bekant eller bekants bekant med goda rekommendationer till en central lägenhet? Och därmed få de lägenhetsbaserade omkostnaderna täckta.
Fast jag tror med mitt perspektiv mer på ett bekvämt lägenhetsboende i långa loppet. De rationella argumenten som ekonomi och bekvämlighet borde vara enkelt att lista i en plus och minuskolumn för respektive boendeform, men själva känslan, trivseln kan vara svår att bedöma. Utan jycke och karl skulle jag nog flytta till city i Gbg eller Sthlm om mina slantar räckt till ett litet krypin förstås.

 
Ingen bild

Humlan

7 februari 2017 09:14

Ha ha! Du har nog tjuvlyssnat här. ;-)
Min brorson har fått jobb här i stan efter examen i vår. Han ska få uppleva något så unikt som att kunna gå till jobbet i Sthlm, han ska bo i min lägenhet och jag ska provbo i radhuset. Jag har bara lån några år till lägenheten för att jag har för låg inkomst, så efter drygt ett år så måste jag ha bestämt mig för vad som ska behållas och sälja det andra för att lösa lånet, men brorsonen får en chans att lära känna stan och var han vill (och har råd att) bo, och jag kan testa radhuset.
Problemet med huset är att fixa hantverkare som kan åtgärda det som måste åtgärdas och som gärna kan göras innan jag bor där.
Jag har också insett att jag egentligen ska bo i lägenhet, frågan är bara var. I stan är det egentligen balkong jag saknar mest, jag blir sittande inne när jag inte mår bra, att kunna vara ute lite mer på sommaren även om det är på en balkong, vore mycket värt.

ohejdat

7 februari 2017 10:18

Det där blir ju perfekt! Fast jag förstår dig när det gäller hantverkare, man behöver välja noga och gärna på rekommendation från några som anlitat dem. Och som vanligt så är billigast sällan bäst.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards