Direktlänk till inlägg 8 maj 2016

Han kanske gillar öljästtabletter?

Av ohejdat - 8 maj 2016 18:06


Jag har ju gett Dante Bravecto som fästingsskydd i år.
Nu har jag läst på lite mer och det verkar som om det inte är så harmlöst som det verkade först. Jag som trulat och trugat i honom det. Många dräktiga tikar har förlorat valpar i USA, det finns en Facebookgrupp som samlar erfarenheter. Där verkar det också förekomma njursvikt och blodiga kräkningar. Så tänk på att läsa på ni hundägare som ännu inte valt mellan pest och kolera för er pälsbebis i år. Ni som har ljusa släthåriga familjemedlemmar borde kunna klara er med en koll efter skogspromenaderna. Vi som har hundar med tjockt svart lurv som går i skogen varje dag måste ju bara hitta på nåt aktivt skydd. Det har visat sig att fästingar sprider allt fler allvarliga sjukdomar än som tidigare varit känt och den risken är jag inte beredd att ta. Men vi får hitta på nåt annat.

Här ser ni Dante åka allmänt färdmedel i förmiddags på ungdomsbiljett förresten. Det klarade han galant förstås, fast jag fick lösa biljetten, han hade visst glömt börsen hemma; 12 spänn.

 
 
Ingen bild

MM

8 maj 2016 21:38

Jag har läst en del om biverkningar av Bravecto, men då har de kommit ganska fort. Har du läst om hundar som blivit dåliga efter en längre tids behandling?

Jag tycker det känns lite jobbigt att Semlan är oskyddad, men samtidigt hittar jag inget alternativ för henne. Jag törs inte använda halsbanden (iggys är känsliga, hennes syrra testade Scalibor och blev riktigt dålig). Bärnsten funkar inte. Öljäst får hon redan för att det eventuellt skulle kunna stötta hennes risiga hårsäckar (genom Standardts "Päls B-vita"), men jag är skeptisk till att det har någon fästingavskräckande effekt. Och på henne tror jag mig hinna avlägsna krypen innan Bravecto skulle gett effekt, men om jag hade haft en pälsad Dante som hittills verkat må bra på det skulle jag nog valt att fortsätta.

ohejdat

8 maj 2016 22:08


Det står en del i Facebookgruppen om njursvikt som visat sig senare annars verkar det som du säger vara akuta reaktioner. Tycker eventuellt att Dante dreglar mer än förut, kan bero på att jag klippt skägget som håller saliven på plats inne i munnen?

Just på Selma är det ju inte särskilt lätt för en fästingfuling att gömma sig, skulle vara mellan trampdynorna då. Så hon borde ju kunna klara sig med din okulärbesiktning :-)
Dante blir ju ofta passad av andra och då känns det bra att inte behöva förlita sig på att de pillar igenom tassar och ljumskar. Men Bravecto blir det bara i år, vi får nog köra med Scalibor igen, känns bättre att det kommer utifrån efterhand än Bravectos invärtes 12-veckorsdos som han dessutom verkligen försökte komma undan. Inte ens kamouflerad i ost slank den ner :-)

 
Victoria

Victoria

9 maj 2016 10:47

Bravecto är det första antifästingmedlet/medicinen som jag har vågat ge. Det känns som att det har minst biverkningar i kombination med mest effektivt, men visst är det för jävligt att stoppa i hundarna något slags gift. Tidigare använde jag inget alls, men tog ett blodprov varje senhöst/vinter för att kolla fästingburna sjukdomar.

Scott fick ju anaplasma när han var två år. Upptäcktes tidigt på det årets blodprov. Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag HATAR anaplasma och nu börjar gamla rön skakas om lite. Åt det negativa hållet givetvis.

Hur man än vänder sig har man röven bak när det gäller det här. Vad är det som säger att den enda fästingen som sätter sig är den enda som bär på massa skit? Jag hatar fästingar, jag hatar fästingburna sjukdomar och det är nästan det enda som är rena rama skiten med den här årstiden. Det går ju inte att vinna, bara bättra på oddsen lite.

*suckar djupt och inser att jag inte tillförde ett skit till resonemanget*

http://www.fitterbittan.se

ohejdat

9 maj 2016 17:16

Troligen är det ok att ge en i övrigt frisk hane Bravecto, men hade jag en tik som jag tänkt skulle få valpar hade jag inte vågat efter läsningen. Precis som du skriver; vad ska man välja; sjuk av fästingen eller medlet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards