Direktlänk till inlägg 23 februari 2016

Hooh....hohohohohooh

Av ohejdat - 23 februari 2016 21:16


Ibland blir en kort kvällspromenad med hunden rent magisk.
Ikväll är det dagen efter fullmåne, eller natten då. Månen lyser intensivt och det är vindstilla, stjärnklart och sådär tre-fyra minusgrader. Gräset är frasigt frostigt och lite snö ligger kvar här och var.
Och så kommer det, så fort vi kommit utanför ytterdörren; kattugglans hoande. Hooh....hohohohohooh, lång paus och så om igen: hooh....hohohohohooh.
Dante blir osäker och sprallig, vad är det matte lyssnar så uppmärksamt på? Han hoppar först upp på mig och stannar sen till vid varje inledande hooh. Ugglan måste sitta alldeles i kanten av skogen. När vi kommer närmare tystnar den och vi hör istället rådjurens prasslade steg bland asparnas fjolårslöv, det är mera Dantes musiksmak: han vill följa efter, men skogen får vänta tills det är dagsljus.

Det är lycka det; att kunna bo i stan, men ändå så nära skogen att man får höra ugglor från förstukvisten.
Och jag bryr mig inte om gammal folktro som menar att kattugglans hoande förebådar en människas död.
Snodd bild på den lilla tuffingen; Strix Aluco. Visste ni förresten att den har öronen på olika höjd så att den lättare kan liksom kan "ekoloda" och exakt avgöra varifrån ett ljud kommer: var är middagsmusen ute och prasslar? För den ser faktiskt inte så mycket bättre än en människa.

 
 
Ingen bild

Humlan

23 februari 2016 21:31

När jag läser så hör jag djuren och känner stämningen. Tack för att jag fick följa med på er promenad!
Kattugglans öron hade jag inte alls koll på, alltid lär man sig något nytt! :-)

ohejdat

23 februari 2016 23:02

Jag gick en tipspromenad i söndags och då var det en fråga om kattugglans ögon, som jag svarade fel på, så jag var ju tvungen att läsa in mig lite extra sen:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards