Direktlänk till inlägg 10 februari 2016

Tur han efter inte beställt avlivning.

Av ohejdat - 10 februari 2016 18:07


Det finns dropin hos distriktsveterinärerna i Glosoppestan, idag mellan 16-18.
Eftersom vi hört om att fästingarna redan är ute och kliver, nyväckta och blodtörstiga och jag själv såg en röd liten jäkel försöka lifta med Dante igår så var det dags.
Halvan ville inte han skulle ha fästinghalsband i år, utan att vi skulle prova med Bravecto: en tuggtablett som ger skydd i tolv veckor. Det aktiva ämnet stannar i underhudsfettet och fästingarna dör när de försöker bita sig fast. Blir lite dyrare, men smidigare och estetiskt bättre än ett alltmer lortigt vitt gummihalsband som ska av vid lek och bad. Biverkningar verkar bara vara relaterat till själva intaget av medicinen; Ulrikrisk.

Så fem över fyra kom vi in, Dante var väldigt misstänksam, han är väl veterinärtraumatiserad för livet efter kastreringen antar jag.

Framförde mitt ärende till sköterskan som försvann iväg till en kloklippning. Vi ägnade oss åt motvillig hundvägning; 29,5kg under tiden. En briardhusse anlände, skulle vaccinera sin oroliga kille som lämpligast fick sitta kvar i bilen och vänta. Veterinären susade förbi med svettig panna och fick besked om vikten. Kloklippta schäfervalpen kom ut med sin husse med sköterskan och veterinären kom med ett gult papper hon räckte till sköterskan. Schäfervalpshussen betalade och gick, med kvitto och recept. Sköterskan ropade upp Dante och undrade vad för vaccination det var som han skulle ha? Jag blev lite förvånad; nej men han ska ju bara få ett recept på fästingmedel? Det var ju briarden som skulle vaccineras. Men oj, sköterskan fick springa ut på parkeringen och haffa schäfervalpshussen som hade fått receptet på fästingmedel för hund i viktklass 20-40kg.., den lilla tiken vägde nog ännu inte ens fem kilo.
Sen fick jag receptet och läste att jag skulle ge en tablett i samband med måltid, men receptet var på 3x2 tabletter (det blir tre tillfällen per år om man ska täcka hela fästingsäsongen). Så jag frågade veterinären om det egentligen skulle stå att jag skulle ge två tuggtabletter per tillfälle? Hon ryckte tillbaka den gula lappen och insåg att hon förskrivit två års förbrukning; dosen och styrkan var rätt, men inte förpackningen. Så hon handändrade med bläck så pappret gick sönder. Till slut skrev hon ett helt nytt medan sköterskan började skriva in briarden med fel personnummer...

Men det kostade inget iallafall, men än ett lite naggat förtroende hos en lite bränd matte.

Syns det att han är nyklippt?

 
 
Ingen bild

Humlan

11 februari 2016 08:29

Vilken cirkus! Och inte skulle jag känna mig lugn och trygg när jag går dit, det gäller att ha stenkoll själv!

Visst ser han nyklippt ut och blicken på nedersta bilden ser ut som han undrar vad du ska hitta på nu ... ;-)

ohejdat

11 februari 2016 10:08

Ja, kanske dumt att ha dropin i två timmar efter en lång och kanske intensiv arbetsdag. De såg trötta ut båda två.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards