Direktlänk till inlägg 10 februari 2016

Drömmen om Elin. Eller Elin; byt jobb!

Av ohejdat - 10 februari 2016 17:36


Klarna verkar vara ett riktigt skitföretag.
Jag fattar inte att företag med internetförsäljning fortsätter att anlita dem.
Gå in på deras Facebook och läs recensionerna. Det är skrämmande läsning och deras affärsidé tycks vara att få kunden att misslyckas att betala i tid så de kan överlämna kravet till deras egna inkassobyrå och smälla på en massa kostnader.
I julas köpte jag ölglas till Halvan från Royal Design (som äger Cerverabutikerna) och betalade med kreditkort via Klarna. Sedan insåg vi när Halvan öppnade paketet att de var grymt stora, så jag beställde en returfraktsedel och beställde och betalade återigen via Klarna för en mindre glasmodell. De bamsiga glasen returnerades och jag har fått bekräftat av Royal Designs kundtjänst att de är mottagna och att Klarna förbehåller sig rätten att ha 20 arbetsdagar på sig för återbetalning. De nya glasen är restnoterade och kommer ska komma till lagret imorgon. Så Klarna och Royal Design har två omgångar pengar och snart två omgångar glas hos sig, medan jag har ingenting. Nada. Noll. Mer än att jag ligger ute med två omgångar pengar för nåt jag inte har. Och det regnar.
Så idag tog jag kontakt med Klarna;

"Hej, jag väntar på en återbetalning från en retur till Royal Design. Returen skedde 7/1, idag är det den 10/2. Enligt RD ska återbetalningen ske inom 20 arbetsdagar. Det har det definitivt gått nu."

"Hej!
Jag kikar gärna närmare på varför återbetalningen har dröjt. Vad är ditt personnummer eller OCR-nummer?
Mvh, Elin"

"Tack Elin; xxxxxx-xxxx. Mvh, X"

"Tack själv! Ditt köp från royaldesign.se ligger än så länge som en reservation vilket betyder att ingen retur har registrerats på köpet ännu. Därför har heller ingen återbetalning kunnat startas.
Jag rekommenderar dig att du hör av dig till Royal Design för att se vad som har hänt. Så snart de registrerar en retur kommer en återbetalning att skapas och du har vanligtvis pengarna inom sju bankdagar på ditt bankkonto.
Mvh, Elin"

"Men nu verkar det väl ändå vara lite väl snurrigt hos er. Mitt köp som ligger som en reservation avser de glas jag köpte istället för de jag returnerade. Dessa betalade jag också med kort via er. De är restnoterade och ska komma in 11/2 (imorgon). Jag har pratat med RD och de bekräftar returen av den förra beställningen och hänvisar till Klarna. Så bollen ligger hos er och jag ser fram emot en snabb återbetalning med tanke på att ni överskridit tiden, vilket kastar skugga både på er och RD:s affärsverksamhet. Att man ska behöva tjafsa om sin rätt till återbetalning när den klart och tydligt framgår av köpvillkoren!"

(Jag har redan gått den här matchen mot dem avseende ett skoköp för ett par år sedan.)
Det här borde väl vara nåt för konsumentprogrammet Plus på tv att bita i istället för att göra upprörda reportage om vanillin.

Fortsättning följer.

Klarna är en koncern som förmedlar säkra e-betalningar och har haft rakettillväxt och omsätter nu mer än 6 miljarder. Det grundades för tio år sedan av tre svenska Uppsalastudenter, men numera är också ryssen Yuri Mildner delägare, han är även delägare i Facebook, Twitter och Groupon (som gav upp i Sverige i vintras).

 
 
Ingen bild

Humlan

11 februari 2016 08:36

Har betalat med Klarna en gång och hade hela tiden en känsla av att de gjorde det så krångligt som möjligt med förhoppningen att jag skulle misslyckas med betalningen. Tydligen är jag inte ensam om den känslan!

Hoppas du får tillbaka dina pengar och att det nya köpet fungerar på alla sätt nu!

ohejdat

11 februari 2016 10:17

Nu har jag ringt Royal Designs kundservice som skulle maila Klarna och skicka en kopia till mig. Men jag vill ju inte bara få rätt, jag vill ha mina pengar. Undrar vad de gör med dem medan de lägger vantarna på dem?, inte lätt i detta ränteläge att få nån vidare avkastning.

 
Ingen bild

Navve

12 februari 2016 12:53

Lycka till med att FÅ pengar från klarna. De skickar gärna ut en påminnelse utan att skeicka fakturan med 20% i ränta men när man ska få pengar så gör de som de vill. Sålde en iphone måndagen den 1 feb. Inga pengar på kontot. Måste skriva in någon engångskod som jag redan gjort när jag skapade traderakontot. Chattar med tradera måndagen veckan efter och de säger att de skickar ut en ny engångskod. Idag fredag har jag fortfarande inte fått engångskoden. Skriver omdöme på trustpilot om klarna och de vill att jag mailar dem. i mailkonversationen så säger de att ingen engångsko har beställts. Chattar med tradera igen och då säger de att "vi bad klarna skicka ut en kod i tisdags men det är fördröjningar med dessa koder så vi ber dig avvänta". Klarna skickar ut en kod idag, så jag antar att jag får betalt för telefonen 3 veckor efter försäljningen. Kunden har ju redan hämtat ut den för längesen. Det värsta är att jag la upp en till uphone och valde att inte ha klarna som betalnignsmedel, då maialr tradera mig 2 ggr och hotar om att du måste välja klarna annars tar vi bort din annons. Vet ju att de har kontor på st eriksgatan, man kanske ska gå dit och knacka på. Klarna har också kontor i vasastan. Undvik klarna.

ohejdat

12 februari 2016 13:48

Stor applåd till dig Navve! Stå på dig och gå gärna på besök, Klarna har en fin adress: Sveavägen 46. Hälsa från mig. För jäkligt att man inte kan slippa undan Klarna, egentligen skulle man vägra handla på nätställen där Klarna är enda alternativet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards