Direktlänk till inlägg 10 februari 2016
Klarna verkar vara ett riktigt skitföretag.
Jag fattar inte att företag med internetförsäljning fortsätter att anlita dem.
Gå in på deras Facebook och läs recensionerna. Det är skrämmande läsning och deras affärsidé tycks vara att få kunden att misslyckas att betala i tid så de kan överlämna kravet till deras egna inkassobyrå och smälla på en massa kostnader.
I julas köpte jag ölglas till Halvan från Royal Design (som äger Cerverabutikerna) och betalade med kreditkort via Klarna. Sedan insåg vi när Halvan öppnade paketet att de var grymt stora, så jag beställde en returfraktsedel och beställde och betalade återigen via Klarna för en mindre glasmodell. De bamsiga glasen returnerades och jag har fått bekräftat av Royal Designs kundtjänst att de är mottagna och att Klarna förbehåller sig rätten att ha 20 arbetsdagar på sig för återbetalning. De nya glasen är restnoterade och kommer ska komma till lagret imorgon. Så Klarna och Royal Design har två omgångar pengar och snart två omgångar glas hos sig, medan jag har ingenting. Nada. Noll. Mer än att jag ligger ute med två omgångar pengar för nåt jag inte har. Och det regnar.
Så idag tog jag kontakt med Klarna;
"Hej, jag väntar på en återbetalning från en retur till Royal Design. Returen skedde 7/1, idag är det den 10/2. Enligt RD ska återbetalningen ske inom 20 arbetsdagar. Det har det definitivt gått nu."
"Hej!
Jag kikar gärna närmare på varför återbetalningen har dröjt. Vad är ditt personnummer eller OCR-nummer?
Mvh, Elin"
"Tack Elin; xxxxxx-xxxx. Mvh, X"
"Tack själv! Ditt köp från royaldesign.se ligger än så länge som en reservation vilket betyder att ingen retur har registrerats på köpet ännu. Därför har heller ingen återbetalning kunnat startas.
Jag rekommenderar dig att du hör av dig till Royal Design för att se vad som har hänt. Så snart de registrerar en retur kommer en återbetalning att skapas och du har vanligtvis pengarna inom sju bankdagar på ditt bankkonto.
Mvh, Elin"
"Men nu verkar det väl ändå vara lite väl snurrigt hos er. Mitt köp som ligger som en reservation avser de glas jag köpte istället för de jag returnerade. Dessa betalade jag också med kort via er. De är restnoterade och ska komma in 11/2 (imorgon). Jag har pratat med RD och de bekräftar returen av den förra beställningen och hänvisar till Klarna. Så bollen ligger hos er och jag ser fram emot en snabb återbetalning med tanke på att ni överskridit tiden, vilket kastar skugga både på er och RD:s affärsverksamhet. Att man ska behöva tjafsa om sin rätt till återbetalning när den klart och tydligt framgår av köpvillkoren!"
(Jag har redan gått den här matchen mot dem avseende ett skoköp för ett par år sedan.)
Det här borde väl vara nåt för konsumentprogrammet Plus på tv att bita i istället för att göra upprörda reportage om vanillin.
Fortsättning följer.
Klarna är en koncern som förmedlar säkra e-betalningar och har haft rakettillväxt och omsätter nu mer än 6 miljarder. Det grundades för tio år sedan av tre svenska Uppsalastudenter, men numera är också ryssen Yuri Mildner delägare, han är även delägare i Facebook, Twitter och Groupon (som gav upp i Sverige i vintras).
Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | |||||||||
|