Direktlänk till inlägg 1 februari 2016

Om att bli fotad framför en bandvagn.

Av ohejdat - 1 februari 2016 05:06


Dags att resa hem.
Vi pratade igår om höjdpunkter och intryck. Saigon är inte en stad med många spännande sevärdheter (även om krigsmuseet känns självklart), utan här är det myllrande gatulivet som är minnet man bär med sig hem.
Att bara knalla rakt ut i den intensiva tutande och bullrande skotertrafiken, för det är så man måste göra för att korsa gatan och känna en susa förbi nån centimeter bakom hälsenan medan en annan passerar näsan på pormaskavstånd.
All mat som lagas på trottoaren, av damer i stråhatt på huk över glödande kol. Och frukten som bärs i vida korgar på en stav över axeln; longan, rambutan, papaya, cherimoya och Halvans skräck: durian. Små magra tandlösa gubbar som envisas med att vilja skjutsa en tung turisttant i deras cykelrickshaw, här kallad cyclo. Ett gäng hönskycklingar som bor i en motorcykelaffär och sticker över till templet för ett riskorn eller två. En vakt som sover i skuggan som man måste kliva över. En servitris på ett café som går ut och handlar sin lunch av en sötpotatisförsäljare på cykel. Ho Chi Minhs porträtt överallt. Iste med jellobitar. De gamla trötta sexturistgubbarna som köpt sig en ung vietnamesiska och sitter och håglöst hänger över sin öl medan tjejen är fullt upptagen med att kolla mobilen. Och näsflöjtspelaren:! Jag visste väl att han fanns! Men jag fick inte honom på bild.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards