Direktlänk till inlägg 23 juli 2015

"Åhå det ligger i luften, nånting e på gång..."

Av ohejdat - 23 juli 2015 11:02

Man kan nästan tro att Dante redan vädrar efter husse som är hemma om fem timmar.

Nu ligger han sin nya vana trogen, kvar i bilen efter morgonövningen. Vi fortsätter öva vänstervarv runt koner medelst köttbullekvart. Funkar bra om jag är försiktig med att tråka ut honom.

Igår kväll ringde det på dörren och utanför stod en av Dantes vänner: en äldre tik som är döv och skäller så man själv blir lomhörd. Hon hade med sig matte och husse som hittat en hund på rymmen i skogen som de nu funderade på om jag kände igen. Polisen hade identifierat chipet men det var ingen ägare kopplad till numret. Precis när jag kom på att det kunde vara den nya hunden på hörnet som flög på Dante när vi gick förbi, så ringde polisen och sa att ägaren hört av sig. Stackaren hade skurit sig ganska djupt i framtassen och blödde, men verkade i övrigt vara i god kondition och väldigt energisk men snäll.
Nu missade Dante allt detta ståhej för han var på kvällstur med snälla grannen, men när han kom hem blev det ett väldigt nosande. Vi får se om de kan bli vänner framöver.

Tänkte passa på att göra reklam för Hundregistret, det finns på www.jordbruksverket.se, där kan man registrera hundens chipnummer tillsammans med ägaruppgifterna, kostar bara 50kr. Sedan kan polisen eller en veterinär med chipläsare lätt hitta ägaren när pälsbebisen är på rymmen. Dante är förstås listad :-)

 
 
Ingen bild

Humlan

23 juli 2015 14:29

Så nu vet Dante att matte har besök av fyrbenta när han är ute på äventyr med grannen ... får se om han vill gå ut utan matte fler gånger! ;-)
Skönt att de fick tag på husse och matte till hunden. Jag håller helt med om att registrering kan vara guld värt om hunden kommer på villovägar.

Såg att brors yngsta Lagotto hittade ett nytt kantarellställe i går, det blev 2 liter rensad svamp, och då tog de bara de som var "plockstora". Nu börjar hundarna bidra till matförsörjningen i hushållet igen. :-) (De bor i Västerbotten, så det är ju lite senare än här nere.)

ohejdat

23 juli 2015 22:26

Vad kul att ha en svamphund, jag har sett att det finns en hund i Enköping som håller kurs för andra hundar; Sigge Svamphund, han känner igen och letar upp 17(!) sorters ätbar svamp. Jag är nöjd med kantareller jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards