Direktlänk till inlägg 9 juni 2015

Ohejdat tar sig för pannan. Igen.

Av ohejdat - 9 juni 2015 16:42

Här skulle jag kunna lägga in tre plåtskadedokumenterande bilder på ett pytteliten knallröd Toyota. Åttiotaggarmamman har gjort det igen. Eller rättare sagt tre gånger till.

Idag omfattade åttiotaggarstädningen även biltvätt. Då upptäckte jag att bilen har skrapskador höger bak, en djup repa på höger framdörr ihop främre hjulhuset samt skrapskador under höger främre strålkastare. Tre separata händelser alltså. Som ingen hade en aaning om. Varken damen själv eller hennes sidekick.
Vilket faktiskt gör det hela snäppet värre; att hon kan köra i såpass utan att ens lägga märke till det. Både skadan bak och fram tycker jag har annan billack i sig, vilket förmodligen innebär att hon orsakat skador på två andra bilar på nån parkering. Värsta smitartypen alltså.
Jag föreslog att hon skulle ta den ekonomiska smällen det innebär att bryta treårsprenumerationen med Toyota och lägga pengarna på taxi istället och körkortet på hyllan. Men då blev det som vanligt gråt och tandagnisslan. Hon tyckte inte skadorna var så allvarliga, då borde hon ju märkt nåt; gud, giv mig styrka!

Sen skulle hon ändå ha skjuts till sin nagelteknolog.

Nu andas jag ut hemma på verandan med en iskaffe medan Dante skramlar med sitt märgben, tur han fick skoja med Zorro imorse.

Förresten kunde jag inte låta bli att jaga igång besiktningsmannen angående radonhalten i energideklarationen. Så den kommer justeras. Rätt ska vara rätt.

 
 
Ingen bild

Humlan

10 juni 2015 10:42

Spännande med huset. Tar du på dig det så blir du inte sysslolös i alla fall!
Här är det bara bekymmer med hus, men det beror nog på att jag känner mig osäker inför (ekonomiska)beslut och inte orkar med det fysiska jobbet. Förhoppningsvis blir det bra till slut!

Jag är glad att min pappa tog beslutet att inte köpa en ny bil när den gamla skrotades (ålder, inte olycka). Det var väl lite påtryckningar från hans käresta, men han avbeställde den bil som han hade beställt och började nyttja färdtjänsten istället. Han har en nervsjukdom, så han känner inte fötterna längre och finmotoriken försämras mer och mer.

ohejdat

10 juni 2015 15:34

Tja, budgivningen har redan ökat priset med 22% och vi tyckte redan utgångspriset var högt så det är verkligen inte köpläge på dagens heta marknad.
Du vet Humlan att du alltid kan fråga mig om det är nåt du tror en mäklare kan svara på som inte bara är ute efter att få säljuppdraget :-)
Klok pappa som insåg sin begränsning. Önskar såna insikter fanns hos åttiotaggarna också.

 
Ingen bild

Humlan

10 juni 2015 18:02

Tack för erbjudandet!
Inte nog med att vi ska sälja radhuset så småningom, mitt hyreshus är plötsligt till försäljning och nu är frågan om jag tror på att köpa lägenheten eller inte. Varför säljer plötsligt vår husägare? Detta var inte hans första hus och han har hållit på att renovera sedan han köpte det för 3 år sedan ... vad har hänt som gör att han plötsligt inte vill ha det längre? Har han upptäckt något eller har annat hänt i hans liv/affärsverksamhet som gör att han säljer? Jag är misstänksam och dessutom sitter jag i en av de (få?) lägenheter som inte är renoverad (det var snack om renovering redan när jag flyttade in för 25 år sedan) och ska väl betala samma pris som de andra. *suck* Vi får info på måndag och ska besluta om vi vill köpa på samma möte, jag gillar inte att stressas i dessa sammanhang! (Som jag har fattat det så är vi med i budgivningen av huset och har alltså ingen förtur för att vi bor här, så priset blir nog högt här också.)
Så, nu har jag klagat av mig hos dig! Och jag lär nog återkomma när det närmar sig försäljning av radhuset. :-)

ohejdat

11 juni 2015 06:55

Det brukar vara en bra affär när man får köpa loss sin hyreslägenhet, priset brukar sättas till 75-80% av marknadspriset (vad nu det är i denna heta marknad). Det är inte lika smidigt att fortsätta vara hyresgäst hos en ny brf, de brukar ha fullt upp med annat i styrelsen och inte vara så bra på att sköta sina plikter som fastighetsägare. Så har man möjlighet att finansiera ett köp så är det oftast en god affär. Att lägenheterna i ditt hus är i olika renoverat skick är ju besvärande förstås, för andelstalet som styr prislappen brukar bara sättas med hänsyn till antalet kvadratmeter och med/utan balkong och ibland våningsplan. Jag gissar att fastighetsägaren säljer för att få loss pengar ( o köpa ett annat hyreshus kanske), om det finns en brf som vill köpa så får man alltid bäst betalt av den eftersom de i sin kalkyl inte behöver ta hänsyn till avkastningskrav. Kanske kan man ställa krav på säljaren att han inför försäljningen jämnar ut skicket på lägenheterna så de återstående också renoveras. Ombildning är rätt stökigt och sliter på styrelsen som måste tillsättas, så mitt råd till dig som har fullt upp ändå är att hålla dig utanför den.
Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards