Direktlänk till inlägg 11 januari 2017

California Dreaming. Nån som vet nåt?

Av ohejdat - 11 januari 2017 16:22


Halvan har börjat skissa på en semesterresa i mars. Flyga direkt till Los Angeles och sen hyra bil och köra mot San Francisco.
Först var jag rätt skeptisk, USA är inget land som lockat mig, har gjort min obligatoriska "jagfyllerfemtio" till New York utan att shoppa mer än en burk fiskkrydda och tyckte mig därmed klar med nationen (kolla bloggen från jan 2014). Dessutom var jag orolig för att Halvan skulle dra med mig på sånt där superturistigt, nästan skämmigt kommersiellt som Universal Studios, Disneyland och Hard Rock Café. Han gillar ju sånt (och Cola o hamburgare), man skulle kunna misstänka att han va nordamerikan i sitt senaste förra liv. Men så kom jag på att han redan klarat av de grejerna när han var där med sin dotter, toppen!: då kan vi fokusera på t.ex skojigheterna norr om San Fransisco; Napa Valley och Sonoma County, den röda pricken på kartan visar Russian River i Sonoma, där odlar de framgångsrikt Pinot Noir och Chardonnay...
Men mer då?
Sen undrar man ju hur mycket man hinner med på en tio dagarsresa ungefär, det är 43 mil österut till Las Vegas (är det värt en tripp genom öknen när man sett det hundra gånger på film?), 22 söderut till Tijuana (fel håll och gränsövergångar med hyrbil kan va kostsamma) och så 70 norr till San Fransisco från LAX. Så är det nån som har tips så hör av er. Har fattat att man inte får missa att luncha på Fishermans Wharf och att man får köra bil på 0,8 promille(!); galnare än Frankrike.

 
 
Ingen bild

Soffi

11 januari 2017 23:38

Såå roligt! New York är inte USA, utan en helt egensinnig metropol..;-) Såå roligt åka t Californien o ev Nevada! Skippa Tijuana! Har gått över gränsen o tagit mig runt per fot i stadskärnan - inte värt den tid det tog, mer än att liksom 'gjort det'. Mexico värt ett eget besök. Satsa hellre på, om ni kör söderöver, att stanna i San Diego, en riktig pärla. O för dig m intresse för druvor är väl vinodlingarna bla i det område du nämnt riktigt spännande! Los Angeles m alla sina olika delar spännande.. San Fransisco speciellt att uppleva IRL, o kan vara riktigt kallt. Fishermans Wharf är verkligen 'turistigt' men är roligt att uppleva för man känner ju igen, och ofta gott o pinfärska fiskar o skaldjur.
Åååå finns så mkt att se, uppleva o smaka! Skissa på!! O blogga gärna om era planer!

ohejdat

12 januari 2017 12:38

Tack, misstänkte att Tijuana får vänta. Bra att du nämnde San Diego för det har jag inte kollat upp alls, ännu.

 
Mia (Halvkusin)

Mia (Halvkusin)

12 januari 2017 00:22

Hej! Fitterbittans mans Halvkusin här. Maila mig på mia at webbsidan jag angett ovan. Bor i San Jose sen 5 år. Kan kanske tipsa lite! Vi gillade i alla fall CA så mycket att vi bosatte oss här...

http://www.ahlstromland.net

ohejdat

12 januari 2017 17:36

Hej Mia! Det låter ju helt fantastiskt; direktrapport från initierad källa på plats. Tyvärr kan jag inte se din mailadress, skriv den i en ny kommentar så sparar jag den utan att publicera kommentaren (så syns den bara för mig). Ser fram mot San Josérapporten :-)

 
Ingen bild

Humlan

12 januari 2017 11:26

Jag har aldrig varit där själv, men jag brukar läsa en blogg "Life in the suburb" och hon skrev om hennes och makens resa under några dagar i somras. Bloggen skrivs av Annika som är från Stockholm och har bott många år utanför Washington. Hennes dotter jobbade/praktiserade i LA i somras och hon och maken åkte dit och hälsade på. Jag hittade första inlägget (synd att det inte går att länka här!!!) den 2 augusti 2016 på kankaglenreston.blogspot.se
Hoppas du kan hitta några tips där.

ohejdat

12 januari 2017 12:35

Tack! Det ska jag kolla upp.

 
Ingen bild

Humlan

12 januari 2017 15:05

Såg att San Diego nämndes. Där bor en svensk bloggare som har skrivit lite om deras utflykter i området och så. (De flyttade från New York för ca 1 år sedan.) Kanske också något att ögna igenom om du har tid.
saltisisandiego.blogspot.se

ohejdat

12 januari 2017 17:37

Mer läsning, så bra, tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards