Direktlänk till inlägg 15 september 2014

Himmel eller pannkaka

Av ohejdat - 15 september 2014 18:39

Smakkombinationer.
Nu vill jag ha kommentarer. Hjälp till nu.
Väldigt enkelt. Vad är gott ihop och vad är det inte. Ge mig dina bästa kombinationer eller exempel på sånt som anses gå ihop, men som just du verkligen inte gillar.
Jag har själv så svårt för en numera väldigt självklar kombi: choklad-hallon. Nepp, inte för mig, jag gillar choklad med apelsin, choklad med nötter och choklad med kaffe, men inte med hallon. Är det nåt fel på mina smaklökar? Varenda meny har ju chokladmousse eller fondant toppad med hallon. Utöver det gillar jag inte fisk och ost. En bättre restaurang här i landsorten serverar gös med chevrecreme; men nej tack; inte till mig. Inte heller ostgratinerad fisk.
Sen finns udda kombon som ädelost på pepparkaka, det tror man ju inte på förrän man smakat och det är riktigt gott (bara man slipper sippa glögg till).
Marsipan och konjak: himmel
Torsk och bacon: himmel
Rödvin och ost: pannkaka (nåja finns väl undantag då som Amarone med Parmesan)
Äpple och kanel: himmel
Champagne och jordgubbar: pannkaka (om man inte får en bit Brillat Savarin till förstås)
Russin och salta jordnötter: himmel
Kan ni ge mig några nya himmel eller pannkakakombinationer?
(Behöver tänka på nåt roligare än valet)
Tack.
Förresten är pannkaka gott ...

 
 
Ingen bild

Humlan

16 september 2014 12:14

Felet med hallon (med eller utan choklad) är att hallon så sällan smakar hallon numera! Jag har en(1) gång ätit en chokladpralin med hallonfyllning som var så god att jag, trots att det var jul, snabbt förflyttades till ett hallonsnår med solen i ryggen och flygfän surrande runt en och man står och plockar dom perfekta hallonen och äter direkt. Jag har inte hittat en ny sådan chokladpralin.

Jag letar nu efter den goda mörka chokladen. Jag gillade 1848:s 76% choklad, men det märket verkar ha försvunnit. Har inte hittat någon choklad som jag gillar lika mycket.

Kommer inte på några himmel och pannkaka kombinationer just nu, men jag tittar in och ser om någon annan har några roliga/varnande förslag.
Ja, pannkaka är gott! :-)

ohejdat

16 september 2014 16:03

Det kanske är det som är problemet: klena hallon.
Lindt 85% Mild är min favorit, dessutom bara 15 g kolhydrater vilket passar mig som undviker socker. Den är dock inte lika vanlig som den vanliga Lindt 85%
Testa och återkom med ett omdöme!

 
Ingen bild

Humlan

17 september 2014 09:35

Tack för tipset! Ska titta efter den och återkommer när jag hittat och testat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards