Direktlänk till inlägg 2 september 2014

Motsatsen till närpolis?

Av ohejdat - 2 september 2014 10:18

Vi har ett problem i vår stadsdel: unga män på motorcykel, gärna stulna. De kör runt på gångbanorna i full fart. Igår höll Halvan å jag på att dra upp första takstolen för verandan under Dantes noga bevakning (ja; han gnagde märgben). Då kommer en motorcykel farande på gräsmattan precis utanför vårt staket. Utan registreringsskylt. Med en förare och två passagerare, tre modiga grabbar alltså. Inga hjälmar. Gap och skrik och motorbuller förstås. Och så blir det tyst. Sen kommer alla tre springande och försvinner in i ett hus längre bort på gatan. Motorcykeln står kvar dold bakom grannens häck, bara fästet till registreringsskylten sitter på.
Halvan å jag diskuterar huruvida vi ska ringa polisen och säga att det står en motorcykel här vi tror kan vara stulen. Ok, jag ringer. Ringer inte larmnumret utan 114 14. Först hamnar jag i en mystisk telefonkö där jag ska uppge mitt ärende. Sen svarar en kille i Skåne(!). Efter en lång förklaring fattar han att han nog borde koppla mig till den lokala polisen. Så det piper till i örat på mig och sen säger en röst att jag ska knappa in riktnumret jag ringer ifrån; skulle han inte koppla? Nåväl, knappar väl då. Sen kopplas jag vidare och sen går det några signaler och sen säger ett automatisk röst att mitt samtal är placerat i kö ... Jag lägger på.
Va!? Vad är det frågan om? Tror polisen att det är smart att ha en central växel för hela riket? Tror de inte att det kanske tar emot att ringa polisen, att man kanske vill bli bemött av nån som känner till området och känner till områdesproblematiken. Att man inte är sugen på att behöva förklara sitt ärende om och om igen i flera instanser?
En halvtimma senare kommer killarna tillbaka, väl maskerade i sina hoodies med luvorna uppe och kepsar neddragna, de ledde bort bågen med ansiktena noggrant bortvända från oss. Ganska fånigt, särskilt av den minste killen, han måste ju fatta att jag känner igen honom, han bor ju bara tre hus bort.

 
 
Ingen bild

Humlan

2 september 2014 11:49

Och lite tänker jag att man kanske kan stoppa honom/dem från att fortsätta till värre delar om man tar dom nu. Där kunde ju polisen göra in insats som besparade dom en massa jobb i framtiden (och besparade allmänheten en massa problem och lidande), bara man kunde få kontakt med polisen... Dåligt att det inte är bättre organiserat!

ohejdat

2 september 2014 16:33

Jag kan bara inte tro att det är smartare/effektivare att man inte kan ringa till polisen lokalt direkt. Måste ju ge dem en massa uppslag i pågående arbete. Skåningen kan ju inte sitta o lägga ihop ett o ett och två o två när han får in anmälningar från hela Sverige.
Jag funderar på om jag ska prata med föräldrarna ifråga, men lite orolig att äpplet tyvärr inte fallit så långt från päronträdet om du förstår vad jag menar.

 
Ingen bild

Humlan

3 september 2014 00:05

Svårt det där med om man ska prata! Päronträd som fäller äpplen för nära kan bli besvärliga om man retar upp dom. Jag förstår din tvekan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards